Thriller voor een groot publiek

Gert 29 februari 2020
Sander Verheijen (1974) is bij de meeste mensen vooral bekend als hoofdredacteur van Hebban.nl. Toch timmert hij de laatste jaren ook aan de weg als auteur. In 2017 verscheen zijn terecht veelgeprezen en persoonlijke verhaal Ik kan er nét bij. En nu is er dan zijn debuut als thrillerschrijver, De macht van K., waarvoor hij het pseudoniem Jens Vern aannam.

In De macht van K. maken we kennis met de net afgestudeerde Tim Turner. Tim wordt met een wel groot pakket secundaire arbeidsvoorwaarden ingelijfd door het IT-bedrijf The Keeler Company. Maar al snel ziet hij in dat dit bedrijf ook een hele ander zijde in zich heeft, mede omdat iemand die zich De Vriend noemt hem allerlei waarschuwingen hiervoor geeft. Tijdens zijn onderzoek komt Tim erachter dat hij het gevaar heeft onderschat. Het enige wat hij kan doen is vluchten. Dit brengt hem eerst in Reykjavik en vervolgens in Den Haag. Als alles in Nederland tot rust lijkt te zijn gekomen, ontmoet hij Emily Green. Maar is zij wel wie ze zegt te zijn? En wie kun je, als het er op aankomt, echt vertrouwen als je probeert het verleden achter je te laten?

‘Als het net zich sluit, twijfel niet. Denk niet na...VLUCHT!’

In deze debuutthriller is duidelijk te merken dat er een echte thrillerkenner aan het woord is. Het boek is uitermate prettig leesbaar door een vlotte schrijfstijl, waarbij de vaart er bijna continu goed in zit. Dit wordt versterkt door de alom aanwezige actie en psychologische spanning.
Als lezer leer je het karakter Tim erg goed kennen. Alleen al uit het feit dat hij zich zo eenvoudig laat inpalmen door The Keeler Company, blijkt bijvoorbeeld zijn naïeve karakter heel mooi. Daar waar Tim als personage voldoende vlees op de botten heeft, ontbreekt dat bij veel andere. Als lezer zou je waarschijnlijk met name veel meer willen weten over Emily Green. Hieraan had meer aandacht besteed moeten worden.

Erg jammer zijn een aantal dubieuze, zo niet onmogelijke, zaken in het verhaal. Het lijkt onwaarschijnlijk dat de reis van Tim op alle punten kan hebben verlopen zoals beschreven. Op zichzelf doet dat niets af aan het verhaal ‘an sich’, maar het geeft een kritische lezer munitie om ook ander feiten in twijfel te gaan trekken. Daardoor zou het geheel aan kracht kunnen inboeten.

De macht van k. zal ongetwijfeld een groot lezerspubliek gaan trekken door het verhaal en de erg typische schrijfstijl. Onmiskenbaar is de invloed te bespeuren van Amerikaanse en Engelse thrillerauteurs. Voor de liefhebbers van deze stijl is De macht van K. dan ook zeker een aanrader.

Meer recensies van Gert