Zoektocht naar het verleden en jezelf

Mooie cover waarbij ik me meteen afvroeg wie erop staat en waar het zich afspeelt.
Viktor is een familiegeschiedenis van de familie Rosenbaum die in Wenen woonde. Het speelt zich af vanaf de vroege twintigste eeuw tot nu. Een zoektocht naar jezelf en het verleden.
Het duurde even voor ik in het verhaal zat omdat ik niet voelde waar het naartoe ging. Maar eens ik erin zat, de rode draad zag, werd ik meegezogen tot het einde.
De hoofdstukken zijn kort en afwisselend wat fijn is om te lezen. Je leert Viktor, het buitenbeentje van de familie Rosenbaum kennen. In de andere verhaallijn zie je Geertje/Judith, die op zoek is naar zichzelf en ze denkt dat te vinden in het verleden.
Ik heb heel wat bijgeleerd over de Joodse gemeenschap en zijn gebruiken. Achteraan staat een verklarende woordenlijst met Joodse begrippen. Heel nuttig als je er weinig over weet. Bij een e-book beetje jammer omdat ik er pas achter kwam op het einde van het boek. De stamboom van de familie Rosenbaum daarentegen staat vooraan in het boek en die vond ik fijn om te raadplegen. Het boek is historisch goed onderbouwd wat volgens mij veel opzoekwerk gevergd heeft.
Een erg mooi debuut

Meer recensies van Greet Oostvogels