Een nieuwe wereld

De cover is prachtig getekend. Doet me wat denken aan de sprookjes van 1001 nacht. Hele warme Oosterse tinten en sprookjesachtig sfeer. De ondertitel had ik persoonlijk weggelaten want die vertelt teveel. Ook de afbeeldingen in het boek zijn prachtig. Erg mooi voor een young adult.
Persoonlijk kwam ik heel moeilijk doorheen het boek. Ik moest mezelf er echt toe aanzetten om verder te lezen. Werd een opgave.
Ik heb er na het beƫindigen echt over nagedacht wat nu de reden daarvan was. Het verhaal en de sfeer zijn erg mooi. Er is een hele nieuwe wereld gecreƫerd die goed in mekaar zit.
Naar mijn gevoel heeft de auteur te goed haar best gedaan om alles zo minutieus mogelijk te beschrijven zodat de lezer een prima beeld heeft van alles wat er gebeurt. Dat is op zich erg knap maar dat werkte voor mij vertragend en ik raakte daardoor ook het zicht op het geheel soms kwijt. Teveel tell en te weinig show. Er komen ook regelmatig wat zijlijntjes in die op zich niet relevant zijn voor de verhaallijn en het verhaal vertragen. Te weinig overgelaten aan de fantasie en de interpretatie van de lezer. Misschien werkt het wel voor andere lezers goed maar voor mij werkte het niet.
Dit neemt niet weg dat het verhaal, het plot zeer goed in mekaar zit. Er zitten thema's in verwerkt waarin jonge mensen, en ook oudere zich zeker in kunnen vinden. De verklarende woordenlijst achteraan is fijn maar bij een e-book niet echt. Een hele mooie prestatie voor een debuut.

Meer recensies van Greet Oostvogels