Detectiveverhaal, een zoektocht, tragisch liefdesverhaal, een romance

Greet 09 april 2023
De affaire Christie, een boek geschreven door Nina de Gramont. Het is een fictief verhaal over wat er gebeurt kan zijn in de 11 dagen dat de auteur Agatha Christie verdwenen was in 1926. en waarover ze, nadat ze teruggevonden was, nooit uitleg heeft gegeven. Ze kon het zich niet herinneren. De Gramont heeft een originele invulling bedacht. Het verhaal is geschreven vanuit de minnares van Archie, de man van Agatha Christie. Het gaat dan ook vooral over het leven van deze minnares en minder over Agatha.
Het is een detective verhaal, er wordt gemoord en onderzocht in Christie stijl. Het is een zoektocht, vertellen naar wat zou te veel verklappen.... Het is een tragisch liefdesverhaal dat niet goed afloopt en het is een romance., waarin het wel goed komt. Het is een vlot geschreven, onderhoudend boek. dat afwisselend in verschillende tijdsperioden speelt. Een verhaallijn speelt in het verleden van Nan, de minnares en een in de dagen van en rond de verdwijning. Het verhaal is wel nogal ongeloofwaardig wat ik jammer vind. Ik had liever dat het echt in die 11 dagen in 1926 gebeurt zou kunnen zijn. Ook stoort het Vlaams taalgebruik in een zo'n Brits verhaal mij.

Meer recensies van Greet