Afdalen in de leegte: bijzonder fraai

Hanneke van de Water 23 december 2019
Afdalen in de leegte

Het hoofdpersonage in Afdalen in de leegte is Vera de Keyzer. Vera is een dame op leeftijd; ze is de tachtig gepasseerd. Nadat ze werd getroffen door een herseninfarct slijt Vera haar dagen voor het raam in haar woning. Ze kijkt en piekert. Haar raam kijkt uit op de rivier. Vera is afhankelijk van haar hulp, maar krijgt die slechts beperkt. Verder moet zij het doen met de schaarse bezoekjes van haar dochter Judith en haar kleindochter Elsbeth. Kortom, Vera is eenzaam. In al haar eenzaamheid heeft ze de rivier zelfs tot ‘vriend’ gepromoveerd.

“De reactie op het herseninfarct was dezelfde: woede en schrik en niets meer willen behalve doodgaan en het verdriet duurt nu al bijna een jaar. Nog steeds ben ik geen kijkje gaan nemen aan de andere kant van het massief om te zien of daar nog iets moois achter ligt.”

Haar lege dagen tracht Vera te vullen met puzzelen, lezen en het kijken van films. Wanneer zij op enig moment op een interview stuit met haar vroegere geliefde Jair van Gelder, inmiddels een beroemd kunstschilder, blijkt daaruit dat hij zichzelf trouw is gebleven en de verantwoordelijkheid voor zijn leven heeft genomen. Vera vraagt zich af of zij dat ook deed. De twijfel slaat toe en Vera besluit op zoek te gaan naar het antwoord op die vraag. Ze moet daartoe echter afdalen in de leegte die achter haar ligt en die ze nooit heeft willen aanschouwen. Samen met haar vriend -de rivier- durft ze dit pad echter te bewandelen.

Afdalen in de leegte beslaat slechts één dag uit het leven van Vera, maar wel een heel belangrijke dag. Het lijkt of deze dag, 20 juni, een hele wereld omvat. Een dag met een rouwrandje. Een dag die verwijst naar 1943 toen Vera op een tweesprong in haar leven stond. Het is voor haar de sterfdag van drie zekerheden: vrijheid, veiligheid en vanzelfsprekendheid. Heeft ze de goede keuze gemaakt?

“Het gaat niet. Door Rick niet. Mijn tweede liefde. Ik hield van hem, alleen zo anders dan van mijn eerste, zo heel anders. De eerste was slim en de tweede was een praktisch ingestelde intellectueel.”

Afdalen in de leegte is een prachtige, aangrijpende roman over een eenzame, afhankelijke oude vrouw die op zoek gaat naar de waarheid in zichzelf. Een zoektocht die haar dwingt tot zelfbeschouwing. Van den Herik weet, naast het verhaal van Vera, diverse thema’s de revue te laten passeren. Natuurlijk is eenzaamheid een issue, maar ook liefde en dood, keuzevrijheid, politiek, religie en een verzorgingsstaat die om ons heen afbrokkelt.

De schrijfstijl van Van den Herik alleen al is genieten. Een gelijkmatige stijl; haast poëtisch doch zonder overdrijving of zelfoverschatting. Bovendien is de taalbeheersing van deze auteur prachtig; zonder meer. Het geheel weet zij te completeren met prachtige, geloofwaardige karakteriseringen en fijne omgevingstekeningen. Het feit dat Van den Herik het verhaal in de eerste persoon heeft geschreven, brengt Vera heel dicht bij de lezer.

Het verhaal is geraffineerd en kundig geconstrueerd. Telkens wanneer de auteur iets prijsgeeft besef je als lezer dat het een reden heeft dat je dat nú pas weet. Met deze intelligente constructie leidt Van den Herik haar lezers richting een plot waarbij alles op zijn plek valt.

Over de auteur
Marianne van den Herik woont in Kampen en is schrijver, dichter, performer. Met werk uit haar debuutdichtbundel Onzichtbaar in beeld (Kok, 2009) treedt zij regelmatig op.

Uitvoering
Uitgeverij Elikser