Lezersrecensie
Weer een dijk van een thriller van Sterre Carron!
Alleen al de openingsscène van Dodencel is genoeg om je adem even te doen haperen: een naakte man, een gipsmasker, twee zorgvuldig neergelegde vrouwenarmen in een U-vorm. Vanaf dat moment is het duidelijk: dit is Sterre Carron in absolute topvorm.
In Dodencel volgt de lezer hoofdinspecteur Erin De Donder, die geconfronteerd wordt met een dader die niet zomaar moordt, maar een eigen, macaber wettenstelsel naleeft. De moorden zijn geen losse feiten; het zijn rituelen. Met Egyptische symboliek, morbide esthetiek en ijzingwekkend oog voor detail bouwt Carron een mozaïek van aanwijzingen op, waarbij elk slachtoffer een stukje is van een duivels zorgvuldig gecomponeerde boodschap. Het is precies op dit snijvlak—tussen gruwel en betekenis—dat haar talent volledig oplicht.
Wat Carron onderscheidt, is niet alleen haar vermogen om te choqueren, maar vooral haar gave om structuur, spanning en psychologie aan elkaar te smeden. Met ruim tweeëntwintig titels op haar naam, vooral rond de iconische Rani Diaz, heeft ze een oeuvre opgebouwd dat qua consistentie en verbeeldingskracht maar door weinig Nederlandstalige thrillerschrijvers wordt geëvenaard. In Schim in de nacht bewees ze al dat ze moeiteloos kan schakelen naar een standalone. Met Sterf! introduceerde ze Erin De Donder en legde ze de basis voor een nieuw, intrigerend universum. In Dodencel trekt ze die lijn strak door: Erin is geen kartonnen rechercheur maar een gelaagd personage, professioneel gedreven, innerlijk getekend, nooit groter dan het verhaal maar wel degene die het morele kompas bewaart.
Carron blinkt uit in karakterisering. Zelfs bijfiguren krijgen net genoeg contouren om geloofwaardig en herkenbaar te worden, zonder de vaart eruit te halen. De dialogen zijn trefzeker, de onderlinge spanningen geloofwaardig, en de manier waarop Erin zich verhoudt tot haar team, het onderzoek en haar eigen grenzen, maakt dat je niet alleen wil weten wie het heeft gedaan, maar ook wat dit allemaal met háár doet.
De spanningsopbouw in Dodencel is voorbeeldig. Carron schrijft in scènes die zich als filmbeelden in je netvlies branden: kort, ritmisch, visueel en steeds met een onderstroom van dreiging. Ze gunt de lezer geen moment om écht achterover te leunen. Net als je denkt een patroon te herkennen, draait ze het perspectief subtiel, legt ze een nieuw spoor bloot of verschuift ze de betekenis van een detail dat je eerder achteloos hebt gelezen. Het resultaat is een thriller die je dwingt actief mee te denken, zonder ooit de controle als auteur te verliezen.
Dat Carron meerdere malen is bekroond en genomineerd – waaronder herhaaldelijk voor de Max Gouden Vleermuis, waarbij ze dit jaar zelfs de Max Gouden Vleermuis Oeuvre Award won, en met Schim in de nacht op de shortlist van de Thrillzone Awards – is dan ook meer dan terecht. Dodencel bevestigt waarom haar naam steevast valt wanneer er over de top van Nederlandstalige thrillerschrijfsters wordt gesproken: ze schrijft met vakmanschap, verbeelding én lef.
Kort gezegd:
Dodencel is donker, slim geconstrueerd, genuanceerd in personages en meedogenloos in spanningsopbouw. Een thriller die je niet alleen uitleest, maar ook nog even met je meegaat als je het licht uitdoet.
Over de auteur
Sterre Carron is woonachtig in België waar zij tropische geneeskunde aan het Instituut voor Tropische Geneeskunde te Antwerpen studeerde. Zij werkte gedurende enkele jaren in Rwanda en Zaïre voor Artsen zonder Grenzen. De auteur heeft belangstelling voor forensische geneeskunde en is gespecialiseerd in oosterse spiritualiteit.
Uitvoering
Uitgever: Phoenix Books
ISBN: 9789464789553
Paperback, 374 pagina’s
Over Hanneke van de Water
Hanneke van de Water (1960), eigenaar van To-taal Communicatie, uitgever, literair agent, boekmarketeer en recensent. http://to-taalcommunicatie.nl/
In Dodencel volgt de lezer hoofdinspecteur Erin De Donder, die geconfronteerd wordt met een dader die niet zomaar moordt, maar een eigen, macaber wettenstelsel naleeft. De moorden zijn geen losse feiten; het zijn rituelen. Met Egyptische symboliek, morbide esthetiek en ijzingwekkend oog voor detail bouwt Carron een mozaïek van aanwijzingen op, waarbij elk slachtoffer een stukje is van een duivels zorgvuldig gecomponeerde boodschap. Het is precies op dit snijvlak—tussen gruwel en betekenis—dat haar talent volledig oplicht.
Wat Carron onderscheidt, is niet alleen haar vermogen om te choqueren, maar vooral haar gave om structuur, spanning en psychologie aan elkaar te smeden. Met ruim tweeëntwintig titels op haar naam, vooral rond de iconische Rani Diaz, heeft ze een oeuvre opgebouwd dat qua consistentie en verbeeldingskracht maar door weinig Nederlandstalige thrillerschrijvers wordt geëvenaard. In Schim in de nacht bewees ze al dat ze moeiteloos kan schakelen naar een standalone. Met Sterf! introduceerde ze Erin De Donder en legde ze de basis voor een nieuw, intrigerend universum. In Dodencel trekt ze die lijn strak door: Erin is geen kartonnen rechercheur maar een gelaagd personage, professioneel gedreven, innerlijk getekend, nooit groter dan het verhaal maar wel degene die het morele kompas bewaart.
Carron blinkt uit in karakterisering. Zelfs bijfiguren krijgen net genoeg contouren om geloofwaardig en herkenbaar te worden, zonder de vaart eruit te halen. De dialogen zijn trefzeker, de onderlinge spanningen geloofwaardig, en de manier waarop Erin zich verhoudt tot haar team, het onderzoek en haar eigen grenzen, maakt dat je niet alleen wil weten wie het heeft gedaan, maar ook wat dit allemaal met háár doet.
De spanningsopbouw in Dodencel is voorbeeldig. Carron schrijft in scènes die zich als filmbeelden in je netvlies branden: kort, ritmisch, visueel en steeds met een onderstroom van dreiging. Ze gunt de lezer geen moment om écht achterover te leunen. Net als je denkt een patroon te herkennen, draait ze het perspectief subtiel, legt ze een nieuw spoor bloot of verschuift ze de betekenis van een detail dat je eerder achteloos hebt gelezen. Het resultaat is een thriller die je dwingt actief mee te denken, zonder ooit de controle als auteur te verliezen.
Dat Carron meerdere malen is bekroond en genomineerd – waaronder herhaaldelijk voor de Max Gouden Vleermuis, waarbij ze dit jaar zelfs de Max Gouden Vleermuis Oeuvre Award won, en met Schim in de nacht op de shortlist van de Thrillzone Awards – is dan ook meer dan terecht. Dodencel bevestigt waarom haar naam steevast valt wanneer er over de top van Nederlandstalige thrillerschrijfsters wordt gesproken: ze schrijft met vakmanschap, verbeelding én lef.
Kort gezegd:
Dodencel is donker, slim geconstrueerd, genuanceerd in personages en meedogenloos in spanningsopbouw. Een thriller die je niet alleen uitleest, maar ook nog even met je meegaat als je het licht uitdoet.
Over de auteur
Sterre Carron is woonachtig in België waar zij tropische geneeskunde aan het Instituut voor Tropische Geneeskunde te Antwerpen studeerde. Zij werkte gedurende enkele jaren in Rwanda en Zaïre voor Artsen zonder Grenzen. De auteur heeft belangstelling voor forensische geneeskunde en is gespecialiseerd in oosterse spiritualiteit.
Uitvoering
Uitgever: Phoenix Books
ISBN: 9789464789553
Paperback, 374 pagina’s
Over Hanneke van de Water
Hanneke van de Water (1960), eigenaar van To-taal Communicatie, uitgever, literair agent, boekmarketeer en recensent. http://to-taalcommunicatie.nl/
1
Reageer op deze recensie
