Wij hebben een geheimpje: spannend, gruwelijk en rakend

Hanneke van de Water 03 september 2023
‘Wij hebben een geheimpje’ is de nieuwste thriller van Mariska Noordeloos, een auteur voor wie ik heel veel respect heb. Ga er maar aan staan om, met dyslexie, boeken te schrijven. Noordeloos heeft gaandeweg haar schroom overwonnen en heeft inmiddels zes razendspannende thrillers op haar naam staan.
Ja, het feit dat zij dyslectisch is, is zeker een belemmering, maar haar verhalend vermogen is daarentegen enorm goed. In samenwerking met een en liefst meerdere redacteuren, zet zij ijzersterke verhalen neer. De redactie van haar laatste, ‘Wij hebben een geheimpje’, had wat mij betreft wat beter gekund, maar mensen, wat een verhaal weer! Aangrijpend en tenenkrommend spannend. Noordeloos schrijft direct en zonder omwegen, hetgeen betekent dat haar boeken niet bestemd zijn voor tere zieltjes. Zij weet bovendien haar personages prima te karakteriseren en het bijzondere daarbij is dat je als lezer soms zelfs wat symphatie kan opbrengen voor de minder aangename personages.

‘Wij hebben geheimpje’ kent bovendien een bijzonder rakend thema: pedofilie. Een thema dat niemand onberoerd laat. Marianne, het hoofdpersonage, zal bij veel lezers tegelijkertijd medeleven en irritatie opwekken. Haar echtgenoot, Remon, vergrijpt zich met regelmaat aan jonge kinderen, maar Marianne blijft hem, zelfs wanneer ze de feiten nauwelijks nog kan negeren, achter hem staan. Liefde voor haar man, in combinatie met angst, liggen daaraan ten grondslag. Veel lezers zullen dat met stijgend ongeloof aanzien, maar het gebeurt…meer dan wij willen geloven.

Kortom, ‘Wij hebben een geheimpje’ is opnieuw een beklijvend en uiterst spannend boek van deze auteur.

Over de auteur
Mariska Noordeloos (1970) heeft een cafetaria in Noord-Holland. Ze is getrouwd met Wilbert en samen hebben zij twee zoons. In 2017 debuteerde zij met ‘Het spel is uit’. Daarna verschenen ‘Verliezen van jezelf’, ‘Hel op aarde’, ‘Weet jij wie ik ben?’ en ‘Ik zie jou, zie jij mij?’.

Uitvoering
Nederlands |Paperback | ISBN 9789492719577 |252 pagina's | Uitgeverij Keytree.

Over Hanneke van de Water
Hanneke van de Water (1960), eigenaar van To-taal Communicatie, literair agent, boekmarketeer en recensent. http://to-taalcommunicatie.nl/

Meer recensies van Hanneke van de Water