Alles lijkt zoals het was: ik hoop dat Greetje weet hoeveel er van haar gehouden is ...

Hanneke van de Water 05 februari 2020
Wie kent hem niet: Frits Spits. Misschien wel Nederlands’ bekendste radiomaker. Zijn radioprogramma ‘De Avondspits’ werd jarenlang door enorm veel mensen beluisterd. Al vanaf het begin van het programma in 1978 werd duidelijk dat Spits een verfijnd oor heeft voor muziek en vooral voor teksten. In de loop der tijd zal hij daar zelfs diverse boeken over schrijven.

In zijn privéleven is Spits gelukkig met zijn vrouw en jeugdliefde Greetje. Dat geluk komt, na een huwelijk van 46 jaar, teneinde. Greetje overlijdt na een kort ziekbed. Na het overlijden van zijn vrouw krijgt de muziek een wellicht nog grotere, maar in elk geval
andere rol in het leven van Spits. Hij gaat op een andere manier naar songteksten luisteren en verbindt daar herinneringen aan. Dat zal overigens voor veel mensen gelden, maar Spits schreef er een boek over. Het werd een boek waarin het verdriet doorklinkt, maar waarin ook ruimte is voor mooie, warme herinneringen aan de vrouw waarmee hij het grootste deel van zijn leven deelde.

“Toen ze net was overleden liet ik briefjes voor haar achter. Uit een soort onmacht. Natuurlijk wist ik dat zij ze niet zou lezen, maar ik zette eenvoudig een gewoonte voort. Greetje kreeg al jaren iedere dag een briefje van me als ik naar mijn werk ging. Dat legde ik dan voor haar klaar op de eettafel. Na haar dood vond ik die briefjes terug, ze had ze allemaal bewaard.”

Spits ziet op ontroerende wijze kans om zijn gemis in woorden te verpakken en daar de muziek doorheen te weven. In Alles lijkt zoals het was brengt hij zijn liefde voor zijn vrouw, voor de taal en de muziek tezamen.

Onroerend is overigens ook dat toen Spits, drie weken nadat zijn vrouw overleed, zijn werk voor de radio weer hervatte, een tekst voorlas ter nagedachte aan zijn grote liefde, rapper Diggy Dix dit in een songtekst verwerkte. Dat nummer is La vie est belle.

Elk afzonderlijk hoofdstuk van Alles lijkt zoals het was zijn als het ware ‘monumentjes’ voor Greetje; tezamen vormen ze een liefdevol eerbetoon. Door middel van muziek en songteksten beschrijft Spits op prachtige wijze zijn rouwproces. Dat de taal een van de liefdes is van deze man, is meer dan duidelijk.

Ik hoop dat Greetje weet hoeveel er van haar gehouden is…

Over de auteur
Frits Spits, pseudoniem van Frits Ritmeester, is een Nederlands radiomaker (De Avondspits) en televisiepresentator (Taalstaat). Over zijn liefde voor Nederlandstalige liedjes schreef hij verscheidene boeken.

Uitvoering
Uitgeverij Luitingh Sijthoff