De storm van 2020: leuke verhalenbundel vol diversiteit!

Hanneke van de Water 11 augustus 2020
De storm van 2020 is een verhalenbundeltje dat tien verhalen over Vlieland bevat van evenzoveel auteurs.

De bundel is op bijzondere wijze tot stand gekomen. Tijdens haar schrijfretraite met een aantal andere auteurs op Vlieland, kwam auteur/uitgever Elly Godijn met haar gezelschap enige tijd vast te zitten op het eiland ten gevolge van een fikse storm. Zelf schreef ze daar het verhaal De lonkende zee over. Andere auteurs volgden haar thema en zo ontstond de bundel; een zogenaamd Godijntje zoals Godijn Publishing ze al eerder uitgaf.

“De tranen stromen over mijn gezicht. In een paar seconden verandert het op mijn wangen van eb in vloed. Mijn verdriet is sneller dan de getijden en minstens zo verwoestend.”

De bundel is weliswaar bescheiden van omvang, maar de inhoud mag er zijn! De tien auteurs hebben zich waarlijk laten inspireren door het eiland. Een fraaie verzameling verhalen is het resultaat.

“Weer moet ik kiezen, links of recht. Keuzes maken is nooit mijn sterkste kant geweest. Ik ben het type volger, van het puurste soort.”

Het plezierige aan een bundel verhalen van diverse auteurs is het feit dat de schrijvers ieder hun eigen stijl hanteren en dat biedt een aantrekkelijke diversiteit. Elke lezer zal daarbij zijn of haar eigen voorkeur hebben, maar een ding is zeker: de verhalen zijn stuk voor stuk hoog van kwaliteit. Fraai geschreven en de auteurs zien allemaal kans een afgerond geheel te maken van hun verhaal, hetgeen zeker geen sinecure is in de beperkte ruimte die hen werd gegeven.

Kortom, De storm van 2020 is een bijzonder fijne bundel geworden en het kleine formaat maakt dat het gemakkelijk meegaat in de vakantiekoffer…

De auteurs
Frans van der Eem, Debora Degreef, Lucy Neetens, Liesbeth Jochemsen, Anita Kok, Nelleke Langendoen, Annemarie Snels, Ankie Wijbenga, Martin de Brouwer en Elly Godijn.

Uitvoering
Uitgeverij Godijn Publishing