De verborgen apotheek: wat een debuut!

In De verborgen apotheek presenteert Sarah Penner een drietal hoofdpersonages. Drie vrouwen die het verdriet dat ze meedragen om weten te zetten in kracht. Kracht om anderen en zichzelf te helpen. Kracht om op te staan voor hun rechten.

Het verhaal speelt zich wisselend af in het Londen van 1791 en in het heden en volgt apothekeres Nella Clavinger en de twaalfjarige Eliza Fanning in het verleden en aspirant-historicus Caroline Parcewell in het heden. De verhaallijnen vinden hun aansluiting op het moment dat Caroline in de Theems een fiool (een apothekersflesje) vindt en op onderzoek uitgaat.

Nella Clavinger was eens een gerespecteerde genezer, maar is haar kennis gaan aanwenden voor een duister doel - het verkopen van goed vermomde gifstoffen aan wanhopige vrouwen die zouden doden om vrij te zijn van de mannen in hun leven. Een van haar clienten is de jonge Eliza. Er ontstaat een onverwachte vriendschap tussen de twee. Een vriendschap die een reeks gebeurtenissen in gang zet die Nella's wereld in gevaar brengt en de vele vrouwen wier namen in haar register staan, dreigt te ontmaskeren.

“Mijn eerste gedachte was dat ik zo’n jong kind moest wegsturen, maar ik bedacht me. In haar briefje had ze geschreven dat ze iets nodig had voor de echtgenoot van haar meesteres.”

Het onderzoek van Caroline in het heden, wordt aangevuld met de problemen die zich in haar privéleven afspelen. Vrijwel gelijktijdig aan het vinden van het mysterieuze flesje, ontdekt Caroline namelijk dat haar man, waar ze al tien jaar mee getrouwd is, haar ontrouw is. Weet Caroline haar problemen op te lossen en is het vreemde flesje een link naar de onopgeloste 'apothekersmoorden' die Londen twee eeuwen eerder achtervolgden? Terwijl ze haar zoektocht verdiept, botst Caroline's leven met dat van Nella en Eliza in een verbluffende wending van het lot.

“Ik verstijfde. Het klonk alsof iemand voor mijn deur bleef staan. In gedachten vervloekte ik die persoon, wie hij dan ook mocht zijn. Had hij het bordje NIET STOREN soms niet gezien? Maar toen hoorde ik de sleutelkaart in de deur glijden.”

Dat dit boek het debuut is van Penner is nauwelijk voor te stellen. Het boek kent een ingenieuze constructie en de wijze waarop de levens van de hoofdpersonages uit het verleden op enig moment worden verweven met dat van het derde hoofdpersonage in het heden, is van hoog niveau.
Penner presenteert het geheel vanuit drie perspectieven en weet evenwel het overzicht te bewaren; voor zichzelf én voor haar lezers. Knap!

“Toch had Nella me niet weggestuurd. Was ze van plan me te doden? Me te dwingen de schuld op me te nemen? Toen we daar zo zwijgend in haar kamer zaten, was haar frustratie te proeven. Ik probeerde me zo min mogelijk te verroeren om haar niet verder te agiteren.”

Bij dit alles legt Penner een vloeiende, gedetailleerde en beeldende schrijfstijl aan de dag waar mening auteur met veel meer ervaring, jaloers op zal zijn. Haar dialogen zijn volkomen natuurlijk, de subtiele spanning is goed en de beschrijvingen van de omgeving –zowel in het heden als in het verleden- zijn zo beeldend dat je je werkelijk waant in de setting die Penner beschrijft.

Kortom, een geweldige debuutroman van een auteur die de lat voor zichzelf enorm hoog legt.

Over de auteur
Sarah Penner is geboren en getogen in het noordoosten van Kansas en groeide op in een kleine blokhut diep in het bos. Zij is getrouwd met Marc en het stel woont, met hun teckel Zoe, in Florida. Penner is afgestudeerd aan de Universiteit van Kansas met een graad in financiën, en ze heeft het afgelopen decennium in verschillende corporate finance-functies gewerkt. Na het bijwonen van een lezing van Elizabeth Gilbert in 2015, begon Penner serieus te schrijven.

Uitvoering
Uitgever HarperCollins
Paperback, 320 pagina’s
ISBN: 9789402707137

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent. http://ht-c-communicatie.nl/

Meer recensies van Hanneke van de Water