Giftig: uiterst spannend en goed geconstrueerd verhaal vol mysterie!

Hanneke van de Water 07 september 2021
Verandermanager en psycholoog Mara van den Berghe is het hoofdpersonage in ‘Giftig’, de nieuwe roman van Suzanna Esther. Mara heeft haar relatie met Victor verbroken en wanneer zij een tijdelijke klus krijgt aangeboden, pakt ze die met graagte aan. Het biedt haar de verandering en afleiding die ze nodig heeft.

De opdracht houdt in dat ze een maand lang op landgoed Huis ten Have in Veenbrug zal verblijven om daar de negenjarige Annabelle van Haeften te observeren en diagnosticeren. Vanaf het moment dat ze op het landgoed arriveert rolt Mara van de ene vreemde situatie in de andere en lijken alle inwoners op zijn minst nogal (wereld)vreemd. Het feit dat ook de jonge Anna zo nu en dan bizar gedrag vertoont, is dan ook nauwelijks verwonderlijk. De enige ‘normale’ persoon op het landgoed is Thomas van Willingen. Thomas studeert Psychologie en is de zoon van de huishoudster. Wanneer Mara op onderzoek uitgaat naar de vele geheimen en mysteries die de familie en het landgoed herbergen, is hij degene die haar bij staat. Maar dan …

“Ze legde razendsnel beide handen over haar creatie. ‘Niets,’ mompelde ze. In de bijna door het papier heen gedrukte zwarte halen zag ik een duivels mannengezicht. Niet bepaald een kindertekening.”

Sommige auteurs blijven zich ontwikkelen met de verschijning van elk nieuw boek en Suzanna Esther is er daar duidelijk een van. In 2017 debuteerde zij met ‘Wervelstof’ en dat was het begin van een fraaie schrijverscarrière.
Was ‘Wervelstof’ een veelbelovend debuut; het beste moest nog komen. Esther schreef vervolgens de roman ‘De Stem’, waarmee ze haar naam definitief vestigde. Daarna kwamen er een tweetal uitstekende en bijzonder actuele romans over ‘Kamp Alpha’ en nu dan ‘Giftig’. Met elk nieuw boek dat Esther aflevert zijn haar schrijfstijl en verhaalconstructies nóg weer beter. Zo ook nu met ‘Giftig’. Wát een goed verhaal!

“Mijn benen trilden, ik liet me op de rand van het bed zakken. Naarstig zocht ik in mijn geheugen naar indicaties en bewijs voor deze walgelijke theorie. Een golf misselijkheid kwam omhoog, ik slikte het maagzuur weg. Met bonzende slapen keek ik tussen de gordijnen door naar buiten, waar al enkele sterren in dat typische diepblauw van de vooravond schitterden.”

Direct vanaf het begin weet Esther een sfeer te creëren van geheimzinnigheid en spanning, veroorzaakt door de vele duistere gebeurtenissen én het mogelijke verraad door haar beste vriendin. Ze weet op kunstige wijze zo nu en dan een klein tipje van de sluier op te lichten, maar zelfs daarmee wordt de lezer niet echt veel wijzer.

Ook qua schrijfstijl weet Esther zich nog altijd te verbeteren. Die is in ‘Giftig’ nóg weer vloeiender en beeldender dan in haar vorige boeken. Bovendien zijn de personages, uiteraard vooral Mara, uitstekend gekarakteriseerd en de dialogen zijn vlot en geloofwaardig. De keuze om de hoofdstukken waarin Mara centraal staat en die haar visie weergeven, in de eerste persoon te schrijven, terwijl de hoofdstukken waarin een ander personage zijn of haar visie tentoonspreidt, in de derde persoon, is absoluut de juiste. Daardoor blijft de lezer betrokken bij Mara, terwijl hij ook de mensen in Mara’s leven leert kennen. Knap gedaan.

Kortom, ‘Giftig’ is het beste werk van deze auteur op wie voorlopig nog geen rem lijkt te zitten. Een uiterst intrigerende roman!

Over de auteur
Suzanna Esther (1966) is auteur, columnist en kunstenaar. Zij schrijft op diverse fora, blogs en social media en columns voor diverse magazines. Eerder verschenen van deze auteur: ‘Wervelstof’ (ISBN 9789492551610), ‘De Stem’ (ISBN 9789492221940), ‘Kamp Alpha - de pest meester’ (ISBN 9789090331737) en ‘Kamp Alpha - de nieuwe wereld’ (ISBN 9789083127606). Sinds 2013

Uitvoering
Uitgeverij Poseidon
ISBN: 9789083127620
Paperback, 308 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent. http://ht-c-communicatie.nl/

Meer recensies van Hanneke van de Water