Grid: uitstekende thriller - een verfilming waardig!

Hanneke van de Water 07 september 2020
Elke dag wordt de president van de Verenigde Staten met de dood bedreigd en elke nacht droomt hij over zijn eigen dood. Ondanks dat de Secret Service hem verzekert dat hij geen gevaar loopt, vertrouwt hij daar niet langer op. Zijn dromen zijn zó realistisch dat ze bijna werkelijkheid lijken.

“Ik heb nog nooit zoiets als dit gezien. Het is als nachtangst, dat fenomeen dat kinderen hebben wanneer ze wakker maar niet echt wakker zijn en verlamd van schrik raken door iets wat alleen zij kunnen zien.”

Josh Cain is de lijfarts van president Robert S. Thompson. Wanneer Josh wordt verzocht om naar een kerk nabij het Witte Huis te komen blijkt dat er een ex-marinier dreigt met zelfmoord. Nog voordat een politiekogel een einde maakt aan het leven van deze Duke Gapes, vertelt hij Cain over een complot om de president te vermoorden. Hij onthult daarbij details, die hij onmogelijk kan weten. Dit incident is het begin van een rollercoaster aan gebeurtenissen en die Josh doen terechtkomen in de wereld van psychic intelligence.

The Grid is een uiterst intelligent geconstrueerde, politieke thriller, waarmee Nick Cook wel eens hele hoge ogen zou kunnen gooien. Natuurlijk, door zijn werk als analist en consultant voor defensie en expert op het gebied van geavanceerde militaire wapens en technieken, beschikt hij over bijzonder nuttige informatie die hij kan aanwenden, maar dan moet je het nog maar verwerken in een thriller. Nou, dát doet Cook en hoe!

“Voor ik vertrok uit het Witte Huis gaf president Thompson me een presidentieel bevel, zegt ze. We landen met de wapens in de aanslag jullie hebben toestemming om te vuren als je wordt aangevallen.”

Deze gelaagde thriller is een waar genot voor de liefhebbers van thrillerachtige situaties en politieke scenes. Grid heeft het allemaal te bieden en Cook hanteert daarbij een vlotte, filmische schrijfstijl. Overigens zou dit boek uitstekend materiaal zijn voor een film. Het feit dat Cook vrij veel spelers op de bühne brengt, betekent wel dat je als lezer ‘bij de les’ moet blijven om de draad niet kwijt te raken. Dat is dit boek echter meer dan waard.

“Dit bracht me ertoe het initiatief te nemen voor mijn tweede ontmoeting met president Thompson in New York City vorig jaar. Toen het ons lukte om elkaar onder vier ogen te spreken, zette hij zijn visie uiteen op de vorming van een veiligere, betere wereld, en ik vertelde hem over het gevoel dat mijn adviseurs en ik nu deelden: dat de gedachte van pre-existentie ons juist leek.”

Het hoofdpersonage in Grid, lijfarts Josh Cain, wordt goed gekarakteriseerd. Een sympathiek personage dat tot de verbeelding spreekt. Een fijne onderbreking van de maalstroom aan gebeurtenissen rondom de president, is het feit dat Josh moet leven met het verdriet om zijn overleden echtgenote, Hope. Deze persoonlijke noot maakt hem nog menselijker en sympathieker.

Cook weet de spanning goed op te bouwen en neemt, via tal van gebeurtenissen en subtiele plotwendingen, zijn lezers mee richting een daverende finale.

De auteur
Nick Cook is auteur, journalist en documentairemaker. Hij is jarenlang actief geweest als analist en consultant voor defensie en is expert op het gebied van geavanceerde militaire wapens en technieken. Eerder verscheen van zijn hand het boek The Hunt for Zero Point (2001) over het onderzoek naar het overwinnen van zwaartekracht dat de VS sinds WOII in het diepste geheim heeft uitgevoerd en de daarmee samenhangende doofpotaffaire.

Uitvoering
Uitgeverij Bruna