Mikayla on Tour: heerlijke feelgood!

Hanneke van de Water 07 augustus 2020
Het hoofdpersonage in dit boek is Mikayla van Doorn. Wanneer Mikayla haar baan verliest blijft ze niet bij de pakken neer zitten, maar probeert ze haar droom, om reis-vlogger te worden, waar te maken. Op haar ‘verlangslijstje’ staat feitelijk ook een leuke man, maar haar onzekerheid, die wordt veroorzaakt door psoriasis, maakt haar onzeker. Mikayla onderneemt een aantal reizen en haar vlogs, die doorspekt zijn van onderhoudende geschiedkundige feiten, worden allengs populairder. Op een van haar reizen ontmoet ze Petra Veerman, hoofdredacteur van het blad Rhodante, die haar een contract aanbiedt.

“Petra steekt me een hand toe. Ik ben hoofdredacteur van het blad Rhodante. Ken je dat? Ik neem weer een slok en antwoord: Jazeker. Ik lees het regelmatig maar ik ben geen abonnee.”

Tijdens haar reizen ontmoet Mikayla diverse leuke, maar ook minder leuke mensen. Zo doet ze fijne vriendschappen op, wordt ze lastig gevallen door de vasthoudende Flip van wie ze niets moet hebben, maar heeft ze ook een korte ontmoeting met een aantrekkelijke man met prachtige blauwe ogen die ze maar niet uit haar hoofd krijgt.

“Ik parkeer de auto bij de stoeltjeslift in Vianden. Ik wil eerst een ritje maken en daarna het kasteel bezoeken. Er staat gelukkig niet zo’n lange rij en even later hang ik in de lucht, de telefoon stevig in mijn hand geklemd.”

Mikayla on tour is een onderhoudende feelgoodroman, geschreven in de vorm van een reisverslag. De schrijfstijl van Koopman is zo nu en dan nog wat ongeoefend, maar het verhaal is zo onderhoudend dat je haar dat graag vergeeft.

De belevenissen van de sympathieke hoofdpersoon wordt aangenaam afgewisseld met de werkelijke reisverslagen en historische en geschiedkundige feiten. De personages worden door Koopman op prettige wijze gepresenteerd en haar vermogen de omgeving te schetsen is zeer goed, hetgeen belangrijk is voor een boek met een dergelijk thema.

De auteur
Eerder schreef Marisa Koopman Terug naar Roemenië.

Uitvoering
Uitgeverij Keytree