Roadtrip Italia: fijne mix van spanning en romantiek!

Hanneke van de Water 07 februari 2020
Marloes heeft de hoofdrol toebedeeld gekregen in Roadtrip Italia. Marloes is een veertigjarige vrouw die nog altijd niet dé man tegen het lijf is gelopen met wie zij haar kinderwens uit wil laten komen. Dat verandert echter wanneer ze Erik ontmoet. Hij is een charismatische man en levensgenieter pur sang. De twee krijgen een relatie en binnen mum van tijd blijkt Marloes zwanger en dochter Luna komt ter wereld. Tot zover pais en vree.

“Ik ga op bed liggen en tuur naar het mooie, gewelfde plafond van de slaapkamer. Vorige maand ben ik definitief bij Erik ingetrokken in zijn sfeervolle, oude herenhuis aan de rand van het drukke centrum van Utrecht.”

Tijdens haar zwangerschap ontdekt Marloes echter dat Erik zijn relatie met zijn ex-vriendin Amber nieuw leven heeft ingeblazen en plannen heeft haar hele leven onderuit te halen. Ze besluit te vluchten met Luna en vertrekt richting Italië waar haar vriendin Sigrid woont. Ze hoopt enige tijd bij haar vriendin te kunnen verblijven met Luna en van daaruit op zoek te gaan naar haar Italiaanse vader. Haar vlucht verloopt echter niet zonder slag of stoot en ze komt diverse keren in uiterst gevaarlijke situaties terecht. Erik blijkt namelijk connecties te hebben met de maffia. In zijn jacht op zijn vrouw en dochter wordt hij door hen geholpen. Op enig moment krijgt Marloes hulp uit onverwachte hoek in de persoon van Fabrizio.

“Als Fabrizio is vertrokken, bekijk ik de route nog even op Google Maps. Die is vrij simpel; ik kan in een rechte weg doorrijden, dan ben ik in vijf kwartier in Foggia. Daar zal ik op Fabrizio wachten heb ik besloten.”

Van Luyk hanteert ook in Roadtrip Italia haar geëigende, vlot lezende schrijfstijl en weet spanning en romantiek op uiterst aantrekkelijke wijze met elkaar te verweven. Op subtiele wijze schetst de auteur bovendien de omgeving, waardoor ze een haast filmische setting creëert. Knap gedaan. Ook de vele sprongen in de tijd dragen bij aan de vaart die dit verhaal kenmerkt en ze bieden bovendien veel extra informatie. Van Luyk heeft de flashbacks op dusdanige wijze verwerkt dat deze nergens verstoren of verwarren. De karakteriseringen van de personages zijn goed gedoseerd en de dialogen kenmerken zich door een geloofwaardige natuurlijkheid.

Kortom, met Roadtrip Italia bewijst Van Luyk dat ze zich kan meten met andere succesvolle auteurs in dit genre.

Over de auteur
Annette van Luyk (1962) komt uit Den Haag. Naast schrijven is ook acteren een passie waar ze zich de laatste jaren op heeft toegelegd. Een perfecte illusie was haar debuut.

Uitvoering
Uitgeverij Ellessy