Schurft: boeiend, rakend en amusant

Hanneke van de Water 16 september 2021
In ‘Schurft’ verhaalt Jansen op de Haar over het leven van voormalig militair Arnold. Arnold is een gedesillusioneerde man wiens verleden zijn heden beheerst. ‘Schurft’ gaat over zijn innerlijke strijd en de liefde voor twee vrouwen. Enerzijds is er zijn geliefde, de exentrieke en trouweloze Fidelia Rijnwoud (Lizzy), die hij achterliet in Nederland en anderzijds zijn zus Bernadette (Dot) met wie hij een uitgeverij runt en een huis deelt in Malmesbury op het Engelse platteland.

“Wat anderen ook mogen zeggen –vrienden en die familie van mij, mensen die het goed met mij voorhebben- ik ben niet geslaagd in het leven. Maar zeg niet dat ik niet strijdend ten onder ga.”

Met ‘Schurft’ levert Jansen op de Haar opnieuw een interessante roman af met biografische elementen. Dat deze auteur over een fraaie schrijfstijl beschikt, toonde hij reeds aan met zijn vorige romans. Dat behoeft derhalve geen betoog. Wel is het gevoel voor humor dat Jansen op de Haar aan de dag legt, vermeldenswaard. Dat is namelijk iets wat niet of nauwelijks blijkt wanneer je ‘Schurft’ in de boekhandel ziet liggen en zelfs niet wanneer je het oppakt en de flaptekst leest. Die humor, cynisme zelfs, is er echter wel degelijk. Dát in combinatie met een confronterend verhaal dat raakt en mogelijk zelfs aanzet tot beschouwingen met betrekking tot het leven, maakt ‘Schurft’ tot een aanrader ondanks dat het zo nu en dan wat verzandt in oeverloosheid.

“Soms vraag ik mij af waarom de mensen in Engeland zo echt lijken. Een mevrouw achter de kassa is gewoon een mevrouw achter de kassa. Ergens in zijn roman Amsterdam schrijft Ian McEwan dat de Nederlanders er zo unstuffy uitzien: vrij, niet benauwd. En dat de Nederlandse winkeliers eruitzien als professoren en de straatvegers als jazzmuzikanten.”

De wijze waarop Jansen op de Haar de emoties, gedachten en strijd van zijn hoofdpersonage verwoordt is krachtig en rakend, doorspekt met eerdergenoemde humor. Het feit dat het boek geschreven is in de eerste persoon, draagt daar uiteraard aan bij. Daarnaast weet de auteur op verrassende wijze enkele treffende metaforen te verwerken én het Engelse platteland fraai tot leven te wekken.

Kortom, ‘Schurft’ is een interessant en boeiend boek en een aangename verrassing.

Over de auteur
Arnold Jansen op de Haar werkte dertien jaar als beroepsofficier bij de Nederlandse krijgsmacht. Hij behoorde tot de eerste rode baretten en werd in 1994 als compagniescommandant uitgezonden naar Bosnië. In januari 1995 verliet hij het leger om zich volledig aan het schrijven te wijden.

Hij debuteerde met het gedicht Joegoslavisch requiem in het literaire tijdschrift Maatstaf. Hoewel begonnen als dichter schrijft hij ook proza. Kort na de publicatie van zijn debuutroman begon hij met het schrijven van columns voor het dagblad De Gelderlander, waarmee hij lokale bekendheid verwierf onder de naam Arnhemse Jongen - de titel van zijn column waar hij in september 2009 na 10 jaar mee stopte. In 2009 vond hij een nieuw platform in Holland Park Press te Londen, waarvoor hij een wekelijkse column schrijft in het Engels en Nederlands. In 2014 verhuisde hij naar Londen. Tegenwoordig woont en werkt hij in Malmesbury, Engeland.

Uitvoering
Uitgever: Holland Park PRess
ISBN: 9781907320941
Paperback, 326 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent. http://ht-c-communicatie.nl/

Meer recensies van Hanneke van de Water