Wolfhunter River: enorm spannend en verrassend!

Wolfhunter River is het derde deel van de serie rondom Gwen Proctor. Hoofdpersonage in deze reeks is Gwen. Ooit was Gwen een doorsnee huisvrouw, echtgenote van.. en moeder. Zij leefde een rustig leven als Gina Royal. Tot dat een automobilist, tijdens een bizar ongeval, de zijgevel van haar garage eruit rijdt en daarmee de gruwelijkpraktijken van haar man, seriemoordenaar Melvin Royal, aan het licht brengt. Ondanks dat Gwen wordt vrijgesproken van betrokkenheid, menen veel mensen dat ze van zijn daden geweten moet hebben. Vanaf dat moment moet Gwen op de vlucht voor onder meer een groep internettrollen die haar en haar kinderen bedreigen en het leven onmogelijk maken.

“Jij en de kinderen moeten voortdurend op jullie hoede zij. Ik haat dat. Ik haat het om dat kleine beetje normaliteit dat we voor de kinderen hebben gereserveerd af te moeten pakken. Maar ze zullen moeten begrijpen wat er mogelijk te gebeuren staat.”

In Stillhouse Lake denkt Gwen de rust te hebben hervonden voor zichzelf en haar kinderen, Lanny en Connor, maar niets is minder waar. Telkens moet zij zich opnieuw wapenen tegen allerlei gevaren. Ze ontmoet daar wel Sam Cade die een huis huurt aan de overkant van het meer. Sam is in eerste instantie uit op wraak voor de dood van zijn zus die ten prooi viel aan Melvin Royal. Wanneer de twee elkaar leren kennen, lijkt Sam echter overtuigd van de onschuld van Gina en de twee gaan met elkaar verder.

Wanneer Gina wordt uitgenodigd voor een talkshow waar ze haar kant van het verhaal mag vertellen, gaat Gina op de uitnodiging in. Ze wordt echter live geconfronteerd met haar felste opponent, Miranda. Min of meer gelijktijdig neemt een vrouw uit Wolfhunter River contact met Gina op met een kreet om hulp. In eerste instantie gaat zij niet in op het verzoek van de vrouw, om naar Wolfhunter River te komen, in. Later, wanneer de dochter van de vrouw belt, gaat ze wel. Samen met Sam, Lanny en Connor. Wat de vier allemaal te doorstaan krijgen in de plattelandsgemeente, is nauwelijks te bevatten.

“Ik hoor Lanny iets schreeuwen, en op dat moment kijk ik naar het ronde gaatje dat in onze voorruit is geprikt en het dichte spinnenweg eromheen dat zich steeds verder uitbreidt.”

IJzingwekkend, adembenemend en tóch, ondanks alles, geloofwaardig. Daarmee is de Gwen Proctor feitelijk het best omschreven. Caine weet ook in dit derde deel haar lezers opnieuw bij de keel te vatten en ze laat niet meer los tot aan de laatste pagina. Zenuwslopende scenes volgen elkaar in snel tempo op, waarbij de auteur enkele uiterst verrassende plotwendingen niet schuwt. Wat Caine knap doet is het verwerken van de emoties en relationele strubbelingen in al dit geweld. Ook in dit derde deel weet de auteur opnieuw te verrassen hetgeen bijzonder knap is en lang niet elke auteur gegeven.

De schrijfstijl van Caine past uitstekend bij de serie. Tegelijkertijd beeldend als zorgvuldig; gedetailleerd maar vloeiend. Haar dialogen zijn van prima niveau en voelen nergens ongemakkelijk aan. Is de metamorfose van Gwen, die tenslotte ooit een doorsnee huisvrouw was, ongeloofwaardig? Nee, geenszins. Gwen is een moeder die vecht voor de veiligheid van haar kinderen en daarbij een ongekende (veer)kracht aan de dag legt.

Kortom, wat een enorme creativiteit en verbeelding legt Caine weer aan de dag met Wolfhunter River.

Over de auteur
Rachel Caine is een pseudoniem van Roxanne Longstreet Conrad, een Amerikaanse auteur van sciencefiction, fantasy, mysterie, suspense en horrorromans. Daarnaast publiceert zij onder de naam Julie Fortune.

Uitvoering
Uitgeverij Karakter