Woordenstreken: zeer gevarieerd; fijn geschreven!

Het is voor het eerst dat auteur Sonn Franken een verhalenbundel schrijft. Hij schreef al diverse boeken, maar een bundel zoals Woordenstreken was daar nog niet bij.

De bundel bevat 27 korte verhalen. Het aantrekkelijke is dat de verhalen geen gemeenschappelijke thema hebben; ze zijn volkomen uiteenlopend. Feitelijk is het enige gemeenschappelijke dat zij voortkomen uit de pen van een getalenteerd auteur.

Qua genre bevat de bundel voor elk wat wils. SF, spanning en biografische vertellingen wisselen elkaar af. Dit maakt een uitstapje naar een genre dat wellicht niet je eerste keuze zou zijn, overigens ineens aantrekkelijk.

“Ik was erbij toen de dokter langs kwam. Ze hoorde het verhaal aan, deed haar relaas in alle kalmte aan ons en als laatste richtte ze zich tot dat stokoude vrouwtje in bed. Met haar laatste krachten wist Ma duidelijk te maken dat dit het eindstation was, wat haar betrof. Ze was klaar om daar boven haar grote liefde te omarmen.”

Het plezierige van een verhalenbundel in het algemeen is dat het de lezer gegeven is om aan het einde van het verhaal, het boek even weg te leggen om het zonder probleem later weer op te pakken.

Net als in zijn romans hanteert Franken een fraaie, pure en beeldende schrijfstijl. Al naar gelang de sfeer en het genre van het betreffende verhaal, weet Franken overigens ook de omgeving en zijn personages goed weer te geven. Zijn dialogen zijn van een plezierige natuurlijkheid en bovendien ziet Franken kans zich prima aan te passen aan het tijdsbeeld waarin hij zijn verhaal laat afspelen.

“Ondertussen was de stank niet meer te harden. Je hoorde de methaanbellen borrelen tot het bijna een zwaar gerommel werd. Zo nu en dan hoorde je luide knallen. Het schip leek dieper te liggen dan normaal en ondanks dat de motor op vol vermogen leek te draaien, kwamen ze slechts weinig vooruit.”

Franken is overigens al heel lang met schrijven bezig. Hetgeen uiteenloopt van songteksten, journalistieke bijdragen, boeken en nu dus ook verhalen. Die veelzijdigheid heeft Franken ongetwijfeld van zijn vader. Waar Franken de omgeving, en al wat daarin gebeurt, vastlegt in woorden, deed zijn vader dat tekenend en schilderend.

Kortom, Woordenstreken is zonder meer een aanrader!

Over de auteur
Sonn Franken (1962) komt uit een groot gezin uit Bergen op Zoom. Onder invloed van zijn vader, ontwikkelt Franken een natuurlijke nieuwsgierigheid. Op het Gymnasium komt hij in aanraking met proza en poëzie en zijn liefde voor het geschreven woord is geboren. Franken heeft inmiddels een zestal boeken op zijn naam staan.

Uitvoering
Uitgeverij Boekenindustrie