Ze zien mij niet: fijne, spannende Young Adult!

Hanneke van de Water 16 augustus 2019
In Ze zien mij niet neemt auteur Alice Bakker haar lezers mee in de wereld van een groep jongeren. Een groep waar Aaron deel van uitmaakt. Aaron houdt van voetbal, heeft het leuk met zijn vrienden, maar verveelt zich op school. In zijn woonplaats Vierblad vinden de laatste tijd veel branden plaats, een feit dat hem niet echt bezighoudt, tot het plotseling heel dichtbij komt.

Het huis van de tante van een van de meisjes uit zijn vriendengroep, brandt af. Samen met enkele van zijn vrienden gaat Aaron op zoek naar de dader. Zij ontdekken tot hun verbijstering dat alle sporen leiden richting hun eigen groep!

“Al tien appjes heeft Thomas gestuurd, Aaron antwoordt niet meer. Hij wordt er zenuwachtig van. Gaat alles goed met zijn vrienden? Ook in de groepsapp heeft hij berichten gestuurd, geen van zijn vrienden is online.”

Bakker kiest hiermee voor een originele invalshoek die niet alleen spanning brengt, maar ook voor dilemma’s zorgt. De auteur hanteert een toegankelijke, beeldende schrijfstijl. Een schrijfstijl die ongetwijfeld in de smaak zal vallen bij de doelgroep. De korte hoofdstukken dragen eveneens bij tot de toegankelijkheid van het geheel en haar taalbeleving is verzorgd.
Bovendien heeft Bakker zich goed verplaatst in de belevingswereld van jongeren voor wie dit boek primair bedoeld is.

De cursief gedrukte hoofdstukken bieden de lezer het perspectief van de dader. De identiteit van deze dader weet Bakker lang verborgen te houden waarmee zij de spanning langzaam opbouwt. Bovendien is daarmee de onrust ingezet. Wie is er eerlijk en wie niet? In hoeverre kennen de vrienden elkaar eigenlijk?

De diverse plotwendingen en het feit dat het verhaal vanuit wisselend perspectief wordt gebracht, geven het een extra dimensie. Knap gedaan.

“Ja, ik hoorde dat er in de andere klas iets geschreven was over een overval plegen op de ING. En iets met het jatten van een fiets. Die verhalen waren echt lachen. Zijn ze nog ergens, denk? Ik wil ze nog wel een keer lezen.”

Kortom, Bakker heeft met Ze zien mij niet opnieuw een plezierige Young Adult afgeleverd.

Over de auteur
Alice Bakker is auteur en tekstschrijver. In 2017 is haar debuut Slapen doen we morgen weer verschenen. Als verhalenmaker is ze trots op elke bundel/boek waaraan ze een bijdrage heeft geleverd.

Uitvoering
Uitgeverij Godijn Publishing