Weer een juweeltje vol psychologische spanning

Hannie 12 mei 2023
Als Johnny Bollé met een nieuw boek komt, vraag je je meteen af of hij zichzelf opnieuw op de kaart kan zetten met een spannende, originele thriller vol verassende plotwendingen. Maar met Alsof ik nooit heb bestaan is het hem weer gelukt. Wat een boek!!!

Na 20 jaar in de gevangenis gezeten te hebben komt Gabriel vrij. Hij is vastbesloten nog wat van zijn leven te maken. Hij vindt een simpel onderkomen bij een aardige antiekhandelaar en krijgt een baan bij een burgerketen. Maar het verleden blijft hem bezighouden. Hoe zou het met Olivia gaan, een goede vriendin destijds, maar die er ook voor zorgde dat hij veroordeeld werd voor moord met voorbedachten rade.

De hoofdstukken worden vanuit meerdere perspectieven geschreven. Boven ieder hoofdstuk staat de naam van het desbetreffende personage vermeld. Ook de tijd waarin dat hoofdstuk zich afspeelt, staat erboven genoemd. In twee tijdslijnen, 20 jaar geleden en heden, lezen we hoe Gabriel tot zijn daad kwam, hoe zijn jeugd zich afgespeeld had en hoe hij destijds zijn grote liefde Tom ontmoette.

Het tweede belangrijke personage is Olivia. Ze is getrouwd met Hugo, heeft twee dochters, Merel van 18 die verslaafd is geraakt en voor grote problemen zorgt in het gezin, en Camille van 5, die op een nacht dat Olivia bij Merel in het ziekenhuis is, ontvoerd wordt. Een brief van de ontvoerder is afkomstig van Wolf. Olivia legt meteen het verband met Gabriel, zij verdenkt hem van wraakneming, omdat hij door haar toedoen in de gevangenis is beland en na 20 jaar weer op vrije voeten is.

Het boek leest vlot en snel. Vanaf het allereerste moment word je het verhaal ingezogen en het laat je niet meer los. Telkens als je denkt te weten hoe de plot in elkaar zit, weet de auteur je weer een verrassende wending voor te schotelen. Alsof ik nooit heb bestaan is een originele thriller met veel psychologische verwikkelingen, met originele thema’s, nagelbijtende spanning en onvoorspelbare gebeurtenissen. Kortom, een echte pageturner die je niet meer loslaat, zo gauw je eraan begint. Hopelijk komt de auteur snel met zijn achtste thriller, van zulke pareltjes kunnen we er nooit genoeg hebben!

Meer recensies lezen? Neem een kijkje op indeboekenkast.com.

Meer recensies van Hannie