Lezersrecensie
Een leven gebaseerd op een leugen
Nelleke Noordervliet heeft al een hele verzameling essays, columns en romans op haar naam staan. In 2018 kreeg ze voor haar hele oeuvre De Constantijn Huygensprijs. De val van Thomas G. is haar nieuwste roman. In dit boek laat ze zien wat de impact van media en sociale media kan zijn.
Thomas Geel is uitgever en hij heeft als laatste het boek `Hedendaags fanatisme’ uitgegeven, een controversieel boek dat veel beroering met zich meebracht. Ondanks dat zijn belangrijkste medewerkster Anne Benraad hem aanraadde het boek niet uit te geven, zette Thomas door. Door de media en ook op social media wordt Thomas aangevallen en verguisd. Zelfs zijn dochter keert zich van hem af. Enkele maanden later verongelukt Thomas op een donkere, stormachtige avond. Is het echt een ongeluk of is dit zelfmoord?
Isa, de vrouw van Thomas, vertrekt naar Ierland waar ze probeert haar verdriet te verwerken en het een plaatsje te geven. Daar verbrandt ze alle foto’s en alles wat aan hem herinnert. Haar buurvrouw Sally, een bijzondere en vreemde vrouw, steunt haar als een vriendin.
In Nederland probeert Joris, een jonge freelancejournalist, uit te zoeken wat er precies gebeurd is, met in zijn achterhoofd er een boek over te schrijven. Daarvoor neemt hij contact op met Isa en haar zoon en dochter . Zowel de zoon als Isa stemt niet in om contact met hem te hebben. Via een omweggetje lukt het hem wel om met Leonie, de dochter, in gesprek te komen en ook Anne Benraad wil haar verhaal wel vertellen aan hem.
Het manuscript dat later in het boek opduikt en een groot deel van het leven van Thomas onthult, werpt een andere kijk op de zaak.
Dit boek is geschreven vanuit wisselend perspectief, namelijk vanuit Isa, Joris en Leonie. Boven de diverse gedeeltes wordt telkens de naam van de persoon genoemd, maar als dat niet het geval was geweest, dan was uit de stijl op te maken geweest wie er aan het woord was. Isa’s stijl is beeldend, poëtisch, ze vormt prachtige zinnen en er is sprake van creatief taalgebruik. Leonie heeft een wat meer zakelijke stijl, je proeft haar verzet en haar boosheid tegen haar vader en ook tegen haar moeder die bepaalde dingen voor haar verborgen heeft gehouden. De stukken van Joris bevatten veel transcripties uit de gesprekken die hij had met Anne Benraad.
Door deze drie perspectieven leer je Thomas van veel kanten kennen, op een bijzondere manier.
De stijl van Nelleke Noordervliet is van een hoog literair niveau. Ze is een erudiete vrouw die in staat is een eigentijds verhaal neer te schrijven over de invloed van de media en social media. Ze geeft een beeld van onze tijd waarin vrijheid van meningsuiting verwordt tot extreme stellingnames zonder respect voor de ander te tonen. Dit doet ze overigens zonder er een oordeel over te vellen.
De personages zijn goed uitgewerkt, al blijven er duidelijk open eindjes na het dichtslaan van het boek. Er worden veel filosofische overpeinzingen aangehaald, wat getuigt van een enorme belezenheid van de auteur. Om het boek goed te kunnen volgen wordt concentratie verlangd. Het is geen boek voor een paar verloren uurtjes. En bovendien vraagt het boek erom gelezen en herlezen te worden, om steeds meer details op te merken en meer te begrijpen van wat de schrijfster heeft bedoeld.
Dit boek is een aanrader voor diegenen die van echte literaire romans houden, geschreven in een beeldende stijl en met hier en daar gebruik van droge humor en sarcasme. Het open einde waardoor je met vragen achterblijft, zorgt ervoor dat het boek niet zomaar uit je gedachten is. Het blijft lange tijd in je hoofd rondspoken.
Thomas Geel is uitgever en hij heeft als laatste het boek `Hedendaags fanatisme’ uitgegeven, een controversieel boek dat veel beroering met zich meebracht. Ondanks dat zijn belangrijkste medewerkster Anne Benraad hem aanraadde het boek niet uit te geven, zette Thomas door. Door de media en ook op social media wordt Thomas aangevallen en verguisd. Zelfs zijn dochter keert zich van hem af. Enkele maanden later verongelukt Thomas op een donkere, stormachtige avond. Is het echt een ongeluk of is dit zelfmoord?
Isa, de vrouw van Thomas, vertrekt naar Ierland waar ze probeert haar verdriet te verwerken en het een plaatsje te geven. Daar verbrandt ze alle foto’s en alles wat aan hem herinnert. Haar buurvrouw Sally, een bijzondere en vreemde vrouw, steunt haar als een vriendin.
In Nederland probeert Joris, een jonge freelancejournalist, uit te zoeken wat er precies gebeurd is, met in zijn achterhoofd er een boek over te schrijven. Daarvoor neemt hij contact op met Isa en haar zoon en dochter . Zowel de zoon als Isa stemt niet in om contact met hem te hebben. Via een omweggetje lukt het hem wel om met Leonie, de dochter, in gesprek te komen en ook Anne Benraad wil haar verhaal wel vertellen aan hem.
Het manuscript dat later in het boek opduikt en een groot deel van het leven van Thomas onthult, werpt een andere kijk op de zaak.
Dit boek is geschreven vanuit wisselend perspectief, namelijk vanuit Isa, Joris en Leonie. Boven de diverse gedeeltes wordt telkens de naam van de persoon genoemd, maar als dat niet het geval was geweest, dan was uit de stijl op te maken geweest wie er aan het woord was. Isa’s stijl is beeldend, poëtisch, ze vormt prachtige zinnen en er is sprake van creatief taalgebruik. Leonie heeft een wat meer zakelijke stijl, je proeft haar verzet en haar boosheid tegen haar vader en ook tegen haar moeder die bepaalde dingen voor haar verborgen heeft gehouden. De stukken van Joris bevatten veel transcripties uit de gesprekken die hij had met Anne Benraad.
Door deze drie perspectieven leer je Thomas van veel kanten kennen, op een bijzondere manier.
De stijl van Nelleke Noordervliet is van een hoog literair niveau. Ze is een erudiete vrouw die in staat is een eigentijds verhaal neer te schrijven over de invloed van de media en social media. Ze geeft een beeld van onze tijd waarin vrijheid van meningsuiting verwordt tot extreme stellingnames zonder respect voor de ander te tonen. Dit doet ze overigens zonder er een oordeel over te vellen.
De personages zijn goed uitgewerkt, al blijven er duidelijk open eindjes na het dichtslaan van het boek. Er worden veel filosofische overpeinzingen aangehaald, wat getuigt van een enorme belezenheid van de auteur. Om het boek goed te kunnen volgen wordt concentratie verlangd. Het is geen boek voor een paar verloren uurtjes. En bovendien vraagt het boek erom gelezen en herlezen te worden, om steeds meer details op te merken en meer te begrijpen van wat de schrijfster heeft bedoeld.
Dit boek is een aanrader voor diegenen die van echte literaire romans houden, geschreven in een beeldende stijl en met hier en daar gebruik van droge humor en sarcasme. Het open einde waardoor je met vragen achterblijft, zorgt ervoor dat het boek niet zomaar uit je gedachten is. Het blijft lange tijd in je hoofd rondspoken.
1
Reageer op deze recensie