Familiedrama in de vorm van een thriller

Hannie 13 mei 2023
Thrillerkoningin Loes den Hollander komt alweer met haar 29e thriller Geloof mij nooit. In dit boek speelt de familie Tersteege de hoofdrol. Voor de buitenwereld lijkt het een normaal gezin, maar niets is minder waar. De ouders bezitten een slagerij die overgenomen wordt door de jongste zoon Jochem. Oudere broer Ted is psycholoog geworden. Allerlei geheimen en intriges komen langzamerhand boven tafel.

Jochem is de ex van Pattie en vader van Kiki. Jochem en Pattie zitten in een vechtscheiding en Pattie is vastbesloten haar dochter ver weg te houden van haar vader, dit tot zeer groot verdriet van Jochem, die dol is op zijn dochter. Hij wordt bijgestaan door zijn broer Ted, die hem ook voorstellen aan de hand doet om een bezoekregeling te treffen. Om lucht te geven aan zijn verdriet schrijft Jochem brieven aan zijn dochter die hij niet verstuurt, maar haar later zal laten lezen.

Dan gebeurt er iets wat lijkt op een positieve oplossing, maar eigenlijk begint dan pas de ellende. Ook in het leven van Ted gebeurt er iets onverwachts en de ouders van beide zonen kampen ook met de nodige problemen. Allerlei emoties, verdachtmakingen, mysteries en geheimen passeren de revue. Er komt een rollercoaster van onverwachte gebeurtenissen en bizarre wendingen op je af. Soms heb je het gevoel dat het wat te veel is en hier en daar grenst aan het ongeloofwaardige, maar de spanning die opgeroepen wordt, houdt je gekluisterd aan het verhaal.

Geloof mij nooit bestaat uit een kort eerste deel, waarin voornamelijk Pattie aan het woord is en de brieven van Jochem afgedrukt staan. Tussendoor tref je cursieve gedeeltes aan die vanuit het perspectief van de dader zijn geschreven, van wie we lange tijd niet weten wie dat is. Het tweede deel gaat over Jochem en zijn wederwaardigheden. Ook de cursieve teksten blijven hierin voorkomen.

Er gebeurt veel in deze thriller, de ene gebeurtenis heeft nog niet plaatsgevonden, of de volgende dient zich alweer aan. Door de korte hoofdstukken blijf je geboeid lezen om erachter te komen, wie de werkelijke dader is die achter al deze zieke ontwikkelingen zit. Hoewel alles elkaar zeer snel opvolgt, is de grote lijn goed vast te houden. Wel is de verwarring constant aanwezig en worden diverse personages aangemerkt als onbetrouwbaar.

Geloof mij nooit is weer een spannende thriller van Loes den Hollander zonder al te veel actie, maar wel met de nodige spanning. Opnieuw een boek dat veel lezers aangename leesuurtjes zal bezorgen. Op naar het 30e deel!

Meer recensies lezen? Neem een kijkje op indeboekenkast.com.

Meer recensies van Hannie