Een sterk debuut

Hannie 19 mei 2023
Sofie Delporte heeft haar debuut geschreven met Ik kan je redden, tevens het eerste deel in een serie rond Olivia Leroy, die inspecteur bij de politie is en sinds kort is overgestapt naar Bureau Vermiste Personen. Als einzelgänger heeft ze veel moeite om samen te werken. Ze gaat er ondanks dat er gevraagd wordt anderen in te schakelen, graag alleen op uit. Dat levert haar de nodige problemen op, zowel met haar meerderen als met de leden van het team. Tevens worstelt ze met zichzelf, met haar veeleisende moeder en ze voelt zich verantwoordelijk voor haar gehandicapte broer die in een verzorgingstehuis zit.

Bij graafwerkzaamheden in de Polders wordt het lichaam van een onbekende vrouw gevonden. Olivia Leroy wordt belast met het onderzoek om haar te identificeren. Als er een tweede lijk wordt gevonden en er enkele overeenkomsten zijn, pint de afdeling Moordzaken zich vast op het vinden van de moordenaar, terwijl Sophie zich vastbijt in haar eigen onderzoek. Daarin gaat ze haar eigen gang, wat haar de nodige weerstand oplevert. Ze wil koste wat kost duidelijkheid creëren.

Door het boek heen speelt het verhaal van een jonge lerares die een nieuw leven probeert op te bouwen en haar prins op het witte paard ontmoet. Hoe dat verder verloopt, wordt in korte hoofdstukken uit de doeken gedaan. Hierin zijn ook verscheidene toepasselijke citaten van Arthur Rimbaud opgenomen. De andere verhaallijn beschrijft de zoektocht van Olivia en haar problemen die regelmatig opspelen. Ook haar verleden wordt hier en daar belicht, de afwezige vader en de claimende moeder. Uiteindelijk komen beide verhaallijnen bij elkaar.

Het boek leest vlot, Sofie Delporte heeft een toegankelijke en aansprekende schrijfstijl. Bovendien weet ze met Ik kan je redden een boeiend verhaal neer te zetten. De spanning die ze weet te creëren, wordt langzaam opgebouwd. Het is geen bloederig en gruwelijk verhaal, maar wel een interessante intrige die je aandacht erbij houdt. De personages worden duidelijk neergezet. Dat geldt in de eerste plaats voor de hoofdpersoon Olivia Delroy. Je leeft met haar mee, je kunt sympathie opbrengen voor de eigenzinnige acties van deze vrouw en haar beslissingen. Als je langzamerhand ontdekt met welke demonen uit het verleden ze worstelt, word je steeds nieuwsgieriger naar haar levensverhaal. Op het eind van het boek zijn er wat dat betreft nog zoveel vragen, dat je eigenlijk meteen verder zou willen gaan met het tweede deel.

Ik kan je redden is een intrigerend debuut, dat een origineel onderwerp beschrijft, maar ook een hoofdpersoon ten tonele voert, die interessant genoeg is om reikhalzend uit te zien naar het vervolg. Hopelijk laat Sofie Delporte ons niet te lang in spanning zitten.

Meer recensies lezen? Neem een kijkje op indeboekenkast.com.

Meer recensies van Hannie