Herlinde Leyssens heeft een roman geschreven die op waarheid gebaseerd is. In het Afrikamuseum in Tervuren ontving zij een doos met brieven, foto’s en andere documenten die haar nieuwsgierigheid opwekte. En na grondige research schreef ze dit debuut dat wel fictie is maar heel veel historische feiten bevat.

Hoofdpersoon is Gabrielle Deman, een jonge vrouw die rond 1900 opgroeide in Brussel. Haar vader was de uitgever Edmond Deman, waardoor Gabrielle al jong in contact kwam met bekende auteurs en kunstenaars uit die tijd. Het gezin waaruit ze kwam, was voor die tijd erg modern en liberaal. Haar poging om wetenschapster te worden mislukte, in plaats daarvan richtte ze zich op Congo, destijds nog een kolonie van België. Toen ze Albert Sillye ontmoette die als commandant van de Force publique reizen naar Congo maakte in opdracht van koning Leopold II, zag ze dat als haar uitweg om ook naar Congo af te reizen. Voordat Albert nogmaals alleen naar Congo afreisde, verloofden ze zich. Tijdens deze reis ontstond er een briefwisseling tussen beiden, waarin we al heel veel informatie over Congo krijgen.

Tijdens de afwezigheid van haar verloofde bereidt Gabrielle zich voor op haar gezamenlijke reis naar Congo. Ze leert fotograferen en bekwaamt zich als taxidermist, alles om op een wetenschappelijke manier informatie over Congo te verzamelen. Dit staat allemaal beschreven in het eerste deel van het boek, dat door de uitgebreidheid erg traag vordert. Dit wordt weer helemaal goed gemaakt in het tweede deel waarin de tocht naar Congo wordt beschreven. De levensgevaarlijke situaties waar ze in verzeild raken, de geheimen die ze ontdekt van haar man Albert, de gewoontes en rituelen van de Afrikaanse bevolking, de overheersing door de ‘blanken’ en de wreedheden die respectloos waren ten aanzien van de inheemse bewoners, zijn allemaal onderwerpen die goed uitgediept worden en het boek ineens heel interessant maken. De spanning is terug en je wilt graag weten hoe alle gebeurtenissen verlopen.

Op het eind van het boek als de reis ten einde is en ze weer terugkeert naar Brussel, overpeinst Gabrielle de afgelopen periode:
Ik, die naar Afrika gereisd was met de ambitie om een groot wetenschapster te zijn die de wereld zou veranderen, had alleen mijn eigen kleine wereldje veranderd.
En hoe dit kleine wereldje er in de toekomst uit zal zien, lezen we in de vervolgroman waarmee de auteur al bezig is.

Kongokorset geeft een goed beeld van het Brussel aan het begin van de twintigste eeuw en de koloniale misstanden in die tijd. Het is duidelijk dat de auteur gedegen onderzoek heeft gedaan alvorens dit boek te schrijven. De tocht door Afrika wordt zeer beeldend beschreven, je waant je al snel in de binnenlanden van het donkere Afrika. Prachtige natuurbeschrijvingen laten je genieten van de pracht van dit werelddeel. De auteur schuwt niet om de wreedheden van de ‘overheersers’ op papier neer te zetten. Daartegenover is het respect dat Gabrielle Deman ontwikkelt voor de gewoontes van de inheemse bevolking ontroerend om te lezen. Ook de ontwikkelingen in het huwelijk van Albert en Gabrielle zijn boeiend weergegeven.

Kongokorset is na een zeer traag eerste deel het lezen meer dan waard.

Reacties op: Een feministe avant la lettre

Kongokorset - Herlinde Leyssens
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 22,50 Bestel het e-book € 14,99