Soms kom je een boek tegen wat je in een adem uitleest. Nou, dat overkwam mij in 1994, toen ik dit boek in de bibliotheek tegen kwam.Ik heb zelf heel veel materiaal (boeken en muziek) over de Middeleeuwen. Dit is een hobby die nooit verveelt. Want vanuit het verleden kun je heel veel gebeurtenissen in het heden verklaren. Ken Follet heeft zich op een formidabele wijze ingeleefd in een tijd die voor velen (nog)saai en donker.... lijkt. Ook de manier waarop hij dat gedaan heeft is voortreffelijk. Ik kijk uit naar het nieuwe boek dat Follet als vervolg geschreven heeft. Zijn stijl van schrijven noopt mij om dit boek te kopen. Zeer waarschijnlijk zullen nachtelijke rode oren en doorlopen ogen dan zichtbaar zijn voor mijn familie leden.
In 1998 kwam ik De kathedraal op een rommelmarkt tegen en heb die uiteraard gekocht. Nadien heb ik dit prachtige boek nog 4x gelezen.