Origineel en vlot

Heidi 05 augustus 2019
Een tweede serie van Van der Cruysse met al een even geweldige serienaam is in de maak: Boem Boem. De eerste was Bling Bling. Je moet het maar verzinnen zulke serienamen.
Waar de eerste serie zich nog afspeelde in Van der Cruysse's eigen werktuin is er nu gekozen voor een andere locatie, twee om correct te zijn. Vooreerst Antwerpen en de aanslag aldaar tijdens de marathon, 100 jaar na de eerste op de Olympische Spelen van 1920. Je moet uiteraard onmiddellijk denken aan de bomaanslagen tijdens de marathon van Boston 15 april 2013. En dan springen we 34 jaar terug in de tijd naar 1986 Lüdenscheid in Duitsland en de Belgische militaire aanwezigheid daar. Velen hebben daar in die jaren hun militaire dienstplicht vervuld, net als de auteur trouwens.
Van der Cruysse weet toch wel toffe plots te verzinnen en aan actie mankeert het ook niet. Als we vergelijken met de eerste serie heeft hij zich hier toch wel wat ingehouden wat betreft extravagantie. De personages gedragen zich redelijk normaal op één uitzondering na, de bende. Deze komt nog niet erg in het vizier in dit deel en de uitspattingen bleven dus beperkt. Het is door de personagelijst achteraan in het boek dat je weet dat er eentje is, maar dus miniem aanwezig in dit boek.
Wat betreft de onderzoeken naar de aanslagen heeft de auteur er ook niet voor gekozen om een rechercheur als protagonist naar voor te schuiven. Het onderzoek wordt door meerderen gevoerd maar er is er geen enkele die gekarakteriseerd wordt of uitgediept. Het onderzoek legt wel een mooi parcours af, een puzzel die je kan volgen maar je wordt er niet in meegesleurd of door gevat.
De schrijfstijl van Van der Cruysse is nog altijd een verademing, geen poespas of ingewikkelde dingen, de dingen zijn wat ze zijn. Dit samen met een goede en originele plot levert een redelijk hoog leesplezier op. De humoristische schrijfwijze van Bling Bling heb ik hier echter wel gemist. Vlot geschreven, dat wel, maar een lach kon er ditmaal niet af.
Boem Boem is een zeer realistisch verhaal, aanslagen zijn bijna schering en inslag, spijtig genoeg. De auteur haalt trouwens de aanslagen van 22 maart 2016 in Zaventem en Maalbeek aan, gebeurtenissen die een zeer diepe indruk hebben nagelaten. Ook zijn beschrijving van de militaire dienst en dan die specifiek in Lüdenscheid Duitsland is uit het leven gegrepen. Boem Boem is een zeer vlot lezend verhaal geworden met de nodige actie. Een boek dat je graag uitleest en het vervolg wil je zeker ook lezen, in het najaar is de verschijning gepland, nog even wachten dus.

Meer recensies van Heidi