Beklijft niet

Heidi 26 augustus 2019
Jane Harper is met Wildernis aan haar tweede thriller toe, ondertussen is haar derde boek ook reeds verschenen en vertaald.
De jungle, vijf vrouwen, een survivaltocht, een seriemoordenaar, ingrediënten die tot de verbeelding spreken. En toch is Harper er niet in geslaagd om de lezer in het verhaal te laten kruipen. De personages komen niet uit de verf en zijn slecht uitgewerkt. De vijf vrouwen zijn nochtans best interessant zo elk met hun eigen besognes. Aaron Falk leerden we al kennen in De droogte en wordt hier iets verder uitgediept maar ook dit blijft ondermaats.
De opbouw van de plot is anders wel knap bedacht. Het verhaal van de tocht zelf wordt tussendoor chronologisch verteld in aparte hoofdstukken en ondertussen loopt het onderzoek. De vrouwen moeten verzorgd en verhoord worden en er komen zo langzamerhand intrigerende dingen aan het licht. Het einde van het verhaal is zelfs best verrassend te noemen.
Wildernis is geen boek dat beklijft, de lezer blijft aan de zijlijn staan. Het verhaal verspringt voortdurend en de samenhang is zoek. Het niveau van De droogte heeft de schrijfster met dit boek zeker niet gehaald.

Meer recensies van Heidi