Moderne Koude oorlog

Heleen van der Velde 17 februari 2024
Rusland die probeert een eiland bij Finland te annexeren. Hoe actueel zou dat kunnen zijn? Als dat dan mislukt, zou je kunnen denken dat de dader zijn wonden likt. Niets is minder waar. Hij bedenkt een nieuw plan, dat ook zomaar zou kunnen gebeuren. In een opbouw vanuit verschillende perspectieven lees je de uitvoering van dat plan, vanuit Russische aansturing, met een stoere Litouwse tweeling en een politieteam op het eiland dat met steeds meer misdaad wordt geconfronteerd. Als dan personen verdwijnen blijkt dat er een jacht plaatsvindt. Ook in dit deel spelen de aansprekende politie-inspecteur Eeva en de sympathieke Nederlandse collega Jacob een rol.

Het verhaal is erg goed opgebouwd vanuit de verschillende perspectieven zowel vanuit daderperspectief als vanuit de speurders. Het zijn aansprekende personages die goed zijn neergezet. De misdaden zijn deels goed doordacht en het plot ontvouwt zich stap voor stap naar een goede ontknoping. Als de daders zich meer in het nauw gedreven voelen verschuift er ook iets in hun groep. Dit boek is spannend omdat je in de gaten krijgt dat de dreiging richting personages steeds groter wordt. Het boek is beeldend geschreven. Ik zie de scenes voor me gebeuren en zou hier graag de film bij willen zien.

Ik heb genoten van deel 1 en nu ook van deel 2. Wat me vooral aanspreekt is dat dit zomaar actueel zou kunnen zijn, dat het spannend en goed doordacht is opgebouwd en dat deze Nederlandse auteur naadloos in de rij van Scandinavische topauteurs hoort. Dit deel is los te lezen, alleen stoort het soms dat er wat dubbelingen in staan, bedoeld om de context vanuit het eerste deel te begrijpen.

Meer recensies van Heleen van der Velde