In het diepste van de natuur...

Een jong meisje wordt verlaten, steeds weer. Diep in het moeras, in schrijnende eenzaamheid, is de natuur, die het leven in alle vormen laat zien, alles voor Kya. Maar wat als de natuur het enige is waar je van kunt leren? Wat doet dat met hoe je naar het leven kijkt? Kya leert overleven, ze leert lezen en leven. Een teruggetrokken jonge vrouw, een met de meeuwen, vaart over het moeras en omzeilt menselijk contact. Als ze in contact komt met twee jongemannen verschuift er iets in Kya en in haar leven.

Dit boek blijft hangen; prachtig taalgebruik, poëtische beelden en een diepgaand verhaal dat me raakt. In de eerste verhaallijn volgen we het leven van Kya. In de tweede verhaallijn loopt een moordonderzoek. Die lijnen komen samen als de verdenking op Kya valt. De verstilling van haar persoon komt prachtig tot leven. Ook ik als lezer voel me een met de natuur. Woorden schieten te kort om dit boek te omschrijven. Wat een verrijkend boek. Een parel om te koesteren!

Meer recensies van Heleen van der Velde