Prachtige oorlogsroman

Heleen van der Velde 13 september 2020
Dit boek is een aanrader voor liefhebbers van romans en oorlogsverhalen. Ik vind het knap van de schrijfster; ze hoort een verhaal over een krijgsgevangenkamp, gaat op zoek naar de historische feiten, reist door Tsjecho-Slowakije, Polen en Duitsland en weet daar een goed leesbare en spannende roman van te maken. Daarin lees je de ervaring van de schrijfster als journalist. Met oog voor omgeving en details weet Maggie Brookes het zo te schrijven dat je je zelf in de barak waant, dat je de luizen en de kou door je huid voelt gaan, dat je de honger en angst in je lijf voelt. Wat een schrijnende beelden. Hierin en in het taalgebruik herken ik de dichter in de schrijfster. De spanning dat de verwisseling wordt ontdekt blijft tot het einde toe, waarmee dit boek blijft boeien. Prachtig hoe mannen zo’n beschermingsdrang krijgen voor een hoopvolle geschiedenis, hoe ze open worden als iemand zwijgend rondom hen loopt. In die zin zijn ook de personages zeer goed neergezet. Ook de bewakers en de verandering van gedrag tegen het einde van de oorlog zijn geloofwaardig. De schrijfstijl is goed. Het wisselt zich af tussen het ik-perspectief van Izabela en het perspectief rondom Bill. Ik heb genoten van de omgeving en van de details, die me het gevoel gaven dat ik niet alleen een mooi verhaal las, maar dat ik meer leerde over de Tweede Wereldoorlog en over Tsjechie en dat dit bijna ongeloofwaardige verhaal klopte. Het enige minpuntje vind ik dat de relatie tussen Bill en Izzy zich zo snel en makkelijk leek te ontwikkelen. Dat doet wat oppervlakkig aan. De Engelse titel “The prisoner’s wife’ vind ik beter bij dit verhaal passen. De Verwisseling is de eerste roman van Brookes.
Met dank aan Luitingh-Sijthoff voor het lezen van dit prachtige vooruitleesexemplaar.

Meer recensies van Heleen van der Velde