Topthriller; Aanrader!

Het rode dossier staat op de shortlist van de Zilveren Vleermuis 2021. Dat op zich is al reclame genoeg!

Ik vind het een geweldige thriller, goed opgebouwd met een veelzijdigheid aan lijntjes en gebeurtenissen die echt goed doordacht is. Omdat er zoveel in dit boek gebeurde, heb ik het niet achter elkaar uitgelezen. Het taalgebruik is goed. Het doet eerst wat oppervlakkig aan, maar het leest lekker. De personages zijn goed neergezet en prettig om over te lezen. Vooral de hoofdpersoon is zo neergezet, dat je met hem meeleeft. De meeste spanning zat er voor mij in dat Gerard als verdachte werd neergezet, waarbij hij geen enkele kans meer leek te hebben. Ook psychologisch zit dit boek goed in elkaar. Dat maakt dat ik graag (eerdere en) latere delen wil lezen. Onbegrijpelijk dat deze schrijver nog zo weinig bekend is.

Het verhaal begint met een proloog terug in de tijd; een arrestatieteam doet een inval. Daarna start het verhaal vanuit rechercheur Gerard, die richting een moord moet, waar hij later zelf van verdacht wordt. Er ontstaat een opbouw waarbij Gerard niet meer weet wie er te vertrouwen zijn en hoe hij veilig blijft. De mislukte politieactie veertien jaar geleden lijkt een rol te spelen. Zijn vriendin verdwijnt en er ontstaan verhaallijnen met Rusland, criminaliteit en met politieke spelletjes. Gerard komt steeds dichter bij de waarheid over het verleden en dreigt eraan onderdoor te gaan. Alles gebeurt met een snelheid, die prettig leest. Het blijft onvoorspelbaar. Dit boek blijft boeien! Aanrader!

Meer recensies van Heleen van der Velde