Lekker dystopisch avontuur

Marjan heeft een lekker leesbare avonturenroman geschreven voor een brede doelgroep. Het biedt genoeg aanknopingspunten om er minimaal een trilogie van te maken. Het boek is goed geschreven en opgebouwd. Ik zag alle scenes voor me gebeuren en vind Leegland beeldend geschreven. Ik vond het ook mooi hoe in veel scenes de leegte zichtbaar werd, terwijl Leegland juist een hoopvol beeld is dat nog bereikt zou moeten worden (als het al bestaat). Er is in de wereld van dit boek een vikingvirus. Dat virus heeft al langer invloed op de personages en op het leven in het land. Er is een gevestigde orde die angst inboezemt en er zijn mensen die hopen op een betere wereld en die geruchten verspreiden over dat dat in Leegland echt bestaat.
De hoofdpersonages boeien en hun ontwikkeling is goed beschreven. Ze worstelen alledrie met thema's als liefde, trouw, verlies en de zoektocht naar wie je kunt vertrouwen en voor wie je wilt vechten.
Senna wilde vechten voor haar mede-soldaten, vertrouwde op hen. De eerste scene maakt duidelijk hoe dat is gaan schuiven. Het verlies van haar vriendin, het verlies van geloof in de militaire organisatie waar ze zich zo aan gegeven heeft. Op zichzelf teruggeworpen komen haar krachten als moed en doorzettingsvermogen goed naar voren. Toch zie ik ook mededogen en dat ze oog heeft voor het leed en de mensen om haar heen. Vanwege de angst om ontmaskerd te worden is er een constante spanning bij haar.
Julius en Eva leven in een soort droomwereld die hun vader Walter om hen heen heeft gecreëerd. In die zin zijn ze nog wat wereldvreemd. Ze hebben een soort onvoorwaardelijke liefde voor elkaar. Hun trouw geldt Walter en elkaar. Door de gebeurtenissen gaan hun ogen stap voor stap open en ontdekken ze de 'rest' van de wereld, andere personen, het bedrog van de naaste en moeten ze zichzelf noodgedwongen verder ontdekken en ontwikkelen.

Julius vind ik wat wereldvreemd en hulpbehoevend als hij in de grote wereld komt. Intuitief kiest hij ervoor Senna te volgen en noodgedwongen moet hij ook hulp van anderen accepteren, mensen die hij niet meteen vertrouwt. Als zijn blik op wat er werkelijk gaande is verruimd raakt, leert hij ook meer over zichzelf en ontdekt hij een kracht in hem, die hij probeert te controleren.
Eva heeft iets beschermends, maar blijft in contact met het wespennest waar haar vader onderdeel van uitmaakt. Haar rol kan nog weleens heel verrassend gaan worden.
Al met al vind ik dit boek een boeiende start van een serie, waarbij ik hoop dat bij een volgend deel wat meer achtergrond en wat meer verdieping van de personages aan bod komt.

Meer recensies van Heleen van der Velde