match - Buddy Tegenbosch

HelenaS 24 november 2019
Het hoofdpersonage is Jim, hij is 17 jaar en hij heeft een 13jarig zusje, Izzy, dat 2 jaar geleden kanker had. Hij heeft een beste vriend Jabbar en samen spelen ze voor PSV. Lola is sinds januari nieuw op school en zit in de klas bij Jim en Jabbar. Jim zijn hele leven staat in het teken van voetbal.
Het verhaal speelt zich af op een camping in Zoutelande, op het trainingskamp van Jong PSV, in het ziekenhuis, bij Jim thuis en op school.
Het verhaal is chronologisch opgebouwd. Het verhaal wordt niet verteld als een flashback maar ook niet als een flashforward: het wordt verteld in het NU.
Er zijn 2 verhaallijnen: Jim's voetbalcarrière en de ziekte van zijn zus Izzy. Maar de verhaallijnen kruisen elkaar wel altijd.
Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende standpunten. Eerst verteld bijvoorbeeld Jim dat hij naar het ziekenhuis gaat en hoe het daar verloopt en zit je al een paar weken verder. Dan vertelt Jabbar over dat hij zich schuldig voelt over het feit dat Jim naar het ziekenhuis moet en zit je terug bij het begin van die gebeurtenis.
Toen ik het boek in de bib zag staan sprak het me aan, ik hou van sterke realistische verhalen met een boodschap en het ging ook over voetbal dus dat was een topcombinatie. Ik heb het boek in een ruk uitgelezen omdat het zoiets heeft waardoor je altijd door wilt blijven lezen, je wilt weten wat er gaat gebeuren. Ik vond het heel leuk om te lezen!