De familie Pelletier

Henri 13 maart 2024
De Franse schrijver Pierre Lemaitre (psycholoog en schrijver), sinds 2006 schrijver van onder andere de reeks rondom Camille Verhoeven en Tot ziens daarboven, gaf onlangs aan met het verschijnen van Het serpent, geen thrillers meer te schrijven.

De grote wereld, past qua stijl en historische invalshoek meer bij Tot ziens daarboven, maar smaakt bij vlagen toch wel naar een thriller. Groot verschil is dat er geen inspecteur is die de kwestie bevredigend oplost. En dat prikkelt mij nu juist, om ondanks het vaak heerlijk weglezende boek toch een kanttekening te maken.

Het verhaal speelt zich op meerdere plaatsen af na de Tweede Wereldoorlog in de toen nog koloniën van Frankrijk, Vietnam en Beiroet én in Parijs. We volgen de verschillende gezinsleden van de familie Pelletier.
Vooral het verhaal rondom Etienne boeide mij. Hij leek mij de meest aimabele persoon (met zijn vader). Overigens, berusten verschillende verhaallijnen op waarheid, aldus de nabrander. De beschreven fraude heeft werkelijk plaatsgevonden!

Het verhaal rondom zoon Jean, had voor mij een nare nasmaak. Af en toe, maakt Lemaitre ook gebruik van verrassende plottwisten.
Afgezien van de keuzes betreffende Jean, heb ik het boek nauwelijks kunnen wegleggen. Vier sterren!

Meer recensies van Henri