De moed van één

Henri 05 november 2019
Andrew Gross levert wederom een prachtig en spannend boek af. Zijn twee vorige boeken Alleen hij en De saboteur verdienden naar mijn smaak al de vijf sterren, zo ook deze.

In de stijl van Dennis Lehane, kiest Gross nu een bepaalde periode uit de criminele maffiageschiedenis van New York. Waar Lehane de Ierse sfeer kiest, staat bij Gross de Jiddische (Joodse) subgroep centraal.
De broers Rabishevsky groeien in de beginjaren van de vorige eeuw op in de sloppenwijken van New York. Broedplaats van criminaliteit. Hier worden de gangsters van de latere jaren, geboren en gekneed in de misdaad. Echter, de gebroeders Raab (de naam van hun onderneming) proberen erbuiten te blijven en bouwen zolang als mogelijk op legale wijze aan een bloeiend kledingconcern. Alleen, de onfortuinlijke Harry valt ten prooi aan de verleidingen van de misdaad.

Inmiddels heeft een van de grootste maffiacriminelen uit de geschiedenis van New York, Louis ( Buchalter zijn oog laten vallen op de onderneming van de leider van de broers, Morris Raab. Ze hebben een gezamenlijk verleden en op de een of andere manier heeft deze misdadiger een zwak voor de moed van Morris.

‘Hij lijkt in zekere zin op mij. Een harde bikkel die voor weinig terugdeinst. Hij is nergens bang voor. Wat dat betreft zou hij geweldig bij ons passen.’ (P. 302)

Morris ontpopt zich tot een taaie tegenstander van de maffia, die via de malafide vakbonden een grote vinger in de pap hebben in de jaren dertig, veertig in onder andere de kledingbranche in New York. Zeker, als Morris gaat samenwerken met het Openbaar Ministerie, die met een taskforce onder leiding van Thomas Dewey het wijdvertakte monster van de misdaad met wortel en tak wil bestrijden. Maar, Lepke en al die andere misdadigers, zijn niet eenvoudig te verslaan.

En dan te bedenken, dat die namen van de misdadigers kloppen! Ze hebben werkelijk bestaan, de straten van New York bestierd en overheerst. Je kunt ze opzoeken op Google. Gross heeft al eerder zijn eigen familiegeschiedenis tot uitgangspunt genomen (Alleen hij), en ook in deze spannende en boeiende roman put hij uit de eigen familieverhalen.
Het boek is een bijzonder goed geschreven epos van een geschiedenis die we mogelijk al in films en documentaires hebben gezien. Maar, nu krijgen we een inkijkje hoe dit voor een Joodse immigrantenfamilie moet zijn geweest. Net als in de vorige boeken, gaat het over de moed van één individu tegenover de brullende macht van het monster. In Alleen hij en De saboteur was het nazisme het monster dat het goede niet kon vernietigen. Nu tiert de maffia weliswaar welig en met ontzagwekkende intimidatie; evenwel krijgt zelfs de grootste dreiging, het goede in één mens niet klein.
Zulke verhalen blijven tijdloos. En in de handen van een schrijver als Andrew Gross betekent dit een geweldig goed boek!

Meer recensies van Henri