De gevolgen voor de kinderen

Henri 26 februari 2024
De Spijker, is een niet alledaagse roman, geschreven door de Chinese schrijfster Zhang Yueran (1982). Het verhaal cirkelt om twee jonge mensen Li Jiaqi en Cheng Gong die door een traumatische gebeurtenis uit het verleden aan elkaar verbonden zijn. Wat zijn de gevolgen van beslissingen van de vorige generaties groot, voor de kinderen en kleinkinderen erna!

De schrijfster volgt om en om de ontwikkeling van Jiaqi en Gong met wisselende perspectieven. Beiden dragen de gevolgen van een gruweldaad tijdens de Culturele Revolutie in China aangericht door de ene grootvader, toegebracht aan de andere grootvader.
Het verhaal is goed leesbaar, al moet je wel de namen goed in de gaten houden. Wie is wie; het kan helpen om een aantekening te maken van de namen. De beide perspectieven vormen samen het volledige en bij vlagen schokkende verhaal.
Ook de ontwikkeling van de twee jongeren die worstelen met armoede, verlatenheid en de problematische familieleden is erg boeiend bescheven.

Het onderhoudende en ook leerzame boek is uitstekend vertaald door Annelies Stiggelbout vanuit het Chinees. Opmerkelijk dat de roman ook in China is verschenen. Temeer omdat de toon bij vlagen toch kritisch is. De schrijfster heeft ervoor gekozen om bepaalde gevoelige zaken omfloerst en subtiel te beschrijven, maar voor de goede verstaander is het toch opmerkelijk.
De emoties van de twee jonge mensen die slachtoffer zijn van de gebeurtenissen in het verleden, zijn treffend en beeldend beschreven. De speurtocht naar de waarheid is spannend. Gevoelens van wrok, en bijvoorbeeld eenzaamheid van de twee jonge mensen komen dichtbij en zijn ondanks de Chinese context herkenbaar. Zogezegd, soms moest ik wel even terugbladeren om helder te krijgen wie ook alweer wie was en welke plek die inneemt in het verhaal en op de tijdlijn.

Ik waardeer het boek met vijf sterren en is, hoewel niet eenvoudig desondanks een aanrader om in te investeren.

Meer recensies van Henri