Konrad

Henri 25 november 2021
De gepensioneerde rechercheur speelt wederom de hoofdrol in deze wederom uitstekende detective van Arnaldur Indridason. De IJslandse auteur behoort met recht tot de crème de la crème van de thrillerauteurs. En ook dit boek mag bogen op een zeer goed plot en geduldige afwikkeling van het verhaal.

Naast de zoektocht naar een onbekend afgestaan kind en de moordenaar van de moeder krijgen we gaandeweg ook steeds meer zicht op wat Konrad’s vader in het verleden is overkomen. Mooi, hoe Indridason al die verschillende verhaallijnen weet samen te knopen en al is het mogelijk af en toe iets te veel. Desondanks de veelheid van lijnen en zijpaden, kan Indridason het met zijn schrijfkunsten toch dragen.

Knap ook de karakterschetsen van de IJslandse schrijver. Konrad bijvoorbeeld wordt ook met zijn zwakheden vaardig neergezet. Opvliegend, koppig, wars van spiritualiteit en niet altijd communicatief vaardig, vooral in zijn contacten met de vrouwen. En toch, kwaliteiten die leiden tot het ontrafelen van de raadselen.

Kortom, een geweldig boek maar wel met donkere randjes. En dat is vaker te vinden in de Scandinavische thrillers, de schaduwkanten van de mens zijn ook in dit boek prominent aanwezig. Nee, er schijnt niet zo heel veel licht…

Vijf sterren!

Meer recensies van Henri