Spannend en ongeloofwaardig

Henri 11 januari 2021
Ruim 400 bladzijdes lang, als vanouds ademloos lezen... ‘Spiegelman’ van Lars Kepler sleurt je door de dagen. Ook in de achtste thriller van het Zweedse schrijversechtpaar Ahndoril is die geweldige spanningsboog, het handelsmerk van het Zweedse echtpaar Ahndoril absoluut aanwezig.

Tot tegen het einde de ballon knapt en het verhaal mijns inziens té ongeloofwaardig gaat worden. En hoewel ik me al lezend ertegen verzette, loyaal ben ten opzichte van deze twee geweldige schrijvers had ik moeite de verhaallijn nog te kunnen vasthouden. Op zich is het boek voor thrillerliefhebbers en zeker voor Keplerfanaten nog steeds de moeite waard, maar de bizarre psychologiseringen zullen toch niet alleen mij zwaar op de maag zijn gevallen.

De actie-scènes in het boek zijn weer puik in orde, met Joona Linna als de zachtaardige held in de hoofdrol, die ondanks het vele geweld ‘het leven van mensen wil redden’. Hij moet hiervoor afdalen in de meest duistere krochten van de menselijke uitspattingen. Het geweld tegenover vrouwen is ook in dit boek wel erg prominent en aanstootgevend.

Drie sterren, omdat ik de afslag in het verhaal toch als afknapper heb ervaren. Dat komt natuurlijk ook, omdat ik misschien wel een te grote verwachting heb van dit schrijversechtpaar. Op de allerlaatste bladzijde staat een cliffhanger naar mogelijk een wederopstanding van iemand die al bijna de hele serie lang als een donkere schaduw boven de verhaallijnen hangt. Maar, dat kan toch niet... Zou het echt waar zijn...?

Meer recensies van Henri