Verkeerd startpunt

Herman01 05 maart 2023
Voor zover ik mij kan herinneren nog niet eerder iets van Vestdijk gelezen en dan was deze De nadagen van Pilatus waarschijnlijk niet zo'n goede keus als startpunt.

Op zich een interessant gegeven voor een historische roman, deze ontmoeting tussen Pilatus, Maria van Magdala en keizer Caligula. Vestdijk heeft zich kennelijk goed ingelezen over de periode, want hij strooit kwistig met weetjes over de Romeinse tijd, de aldaar aanbeden goden en mythologische figuren uit die periode. Mij spreekt dat allemaal iets minder aan en zeker als het dan ook nog eens wordt neergeschreven in een stijl die de mijne niet is. Soms bekruipt je het gevoel dat je een heel lang Dictee der Nederlandse Taal zit te lezen.

Als je je daar doorheen weet te worstelen resteert er verder een best onderhoudend boek en Vestdijk weet ook het wapen der humor aardig te hanteren. En laten we niet vergeten dat het boek uit 1938 stamt.

Meer recensies van Herman01