Heerlijke mix van persoonlijke ervaringen, wake up-calls, humor en diepe inzichten

Toen ik de cover - titel én flaptekst van dit boek voor het eerst zag was er een instant aantrekkingskracht, een soort 'good vibes only-gevoel', vooral die 4 woordjes 'Over jezelf steeds terugvinden' geven hoop aan eenieder die ooit zichzelf kwijtgeraakt is.

Dit boek is een heerlijke cocktail van persoonlijke ervaringen, humoristische zinnen, prachtige quotes, verschillende wake up-calls, diepe inzichten en vooral een pleidooi voor mildheid naar jezelf toe. Daar waar Eva zelf al jaren mensen begeleidt op hun zoektocht naar geluk en daarbij vooral focust op zelfzorg, intuïtie en de innerlijke stem, stortte zij zelf ook in een depressie. Dit boek is in de eerste plaats een jaarverslag van haar transformatie, haar belevenissen, haar worstelingen, haar 'verrijzenis' uit de diepe put. Ook al spreken paddenstoelceremonies, vrouwencirkels , yoga of verschillende therapieën je zelf minder aan, toch kaart Daeleman met dit boek een universeel thema aan: want hoeveel mensen zouden zich ooit al eens eenzaam hebben gevoeld te midden van een grote mensenmassa? Wie heeft nog nooit het gevoel in zijn of haar lijf aan de kant geschoven om toch maar te passen in onze snelle en prestatiegerichte maatschappij? Wie is als mens écht nog nooit het noorden kwijtgeraakt? Als lezer vlieg je gewoon door het boek heen. Enerzijds komt dit door de humoristische schrijfstijl van Daeleman waardoor het thema op geen enkel moment in het boek te zwaarmoedig wordt en het verhaal steeds een bepaalde luchtigheid behoudt ondanks de diepgang. Zo herkende ik mijn hoogsensitieve zelf volledig in de volgende beschrijving : ' Mijn avontuurlijke ziel is eigenlijk gewoon een huismus met een parka aan'. Anderzijds spat de de authenticiteit van de schrijfster volledig van de tekst af, het is overduidelijk dat zij alles in haar leven onderneemt 'from the heart'.

De lezer van dit boek kan diepgaande inzichten verwerven via originele vergelijkingen, zoals 1 van mijn favoriete passages over de ezel. Ik ben zelf altijd al dol geweest op ezels maar wellicht kijk ik dankzij Daeleman vanaf nu nog positiever naar hen : 'Ezels staan voor intelligentie, nederigheid, wijsheid, zachtheid, soberheid, kracht, geduld, en eenvoud. Ze weerspiegelen je zachtheid en kracht . Iedereen die in contact komt met een ezel reageert bijna altijd met liefde en enthousiasme. Ezels zijn ware meesters van onvoorwaardelijke liefde. Ze helpen je bij het genezen van alles wat nog geen liefde is. Wanneer je met ze omgaat vanuit je ego-denken en je ze wilt dwingen, dan zijn ze het symbool van onze (koppige en eigenwijze) ratio. Echter, wanneer we ons op ons zielenpad bevinden en ons laten leiden door ons instinct,is de ezel onze trouwe metgezel.'

Het boek is verrijkt met prachtige quotes zoals 1 van mijn favorieten 'You being you is medicine for those around you ' (Nathalie Brite), zo staat verbinding met anderen centraal in dit prachtige boek.
Sterke aanrader !

Meer recensies van Hilde Van Gysegem - Redheadbookaddict