Hoe overleef je in de ruimte terwijl je geen idee hebt wie je bent en wat je moet doen?

Hilma Werff 10 juni 2021
Project Hail Mary van Andy Weir is een spannende science fiction roman.
Het is een boek met vele pagina’s. Op de voorkant prijkt een zwevende astronaut, met op de achtergrond een planeet.
Het verhaal gaat over Ryland Grace, die de enige overlevende is in een ruimteschip, terwijl hij geen idee heeft wie hij is en wat hij moet doen. Langzaamaan keren zijn herinneringen weer terug, maar het lijkt een onmogelijke missie die hij moet uitvoeren. Het klinkt als een spannend plot.

Zodra je het boek openslaat, zijn er tekeningen van een ruimteraket, een leuke toevoeging. Hierdoor heb je als lezer enig idee waar de astronaut zich bevindt.
Het begin is meteen mysterieus. De ik-persoon heeft geen idee waar hij is en wat er allemaal om hem heen gebeurd. Hierdoor ben je meteen geboeid en wil je blijven lezen. Door de tekeningen van de ruimteraket in het boek, is zijn ontdekkingstocht goed te volgen.
Naarmate hij zijn geheugen stukje bij beetje terug krijgt, ontdek je door de flashbacks wat dze missie is. En deze is behoorlijk actueel.
De schrijfstijl is fijn, maar er komt (te) veel informatie op de lezer af, wat mij persoonlijk afleidde, en dit is jammer. Het verhaal is goed beschreven, je leeft mee met Ryland Grace en hoopt dat hij het overleeft.
Onverwacht was de hulp die hij ontvangt, en het einde is helemaal verrassend.

Dit boek was mijn eerste kennismaking met auteur Andy Weir. Hoewel het een goed onderhoudend verhaal is, met een goede boodschap, is het boek door de uitgebreide informatie niet helemaal wat ik er van had verwacht. Ik ben een liefhebster van fantasy verhalen, en science fiction is toch een heel ander genre. Ik denk dan ook niet, dat ik een volgend boek van zijn hand ga lezen.
Dat wil niet zeggen dat ik het boek niet kan aanraden, want voor diegene die houdt van een goed en spannend verhaal, met een boeiende hoofdpersoon, en science fiction geweldig vindt, is dit een heel goed boek.

Meer recensies van Hilma Werff