Tweederde van wat we zien zit achter onze ogen.

hugo van der wildt 20 oktober 2019
Albert Einstein zegt het anders: het is de theorie die bepaalt wat we waarnemen. Dit is de onbewuste getuige in een recht zaak die de beschuldigde zal vrijspreken. Echt op zoek naar een dader zijn we niet maar de dader die te rechtstaat, is dat de dader? In rechtbankthriller is de dader gekend maar is dat de juiste. Dus Mary heeft gedeeltelijk gelijk. Het is ook juist dat we een inkijk krijgen in het leven van onze advocaat. Het is een debuut maar zeer, zeer goed. Het is geschreven met kennis van zaken daar de schrijver zelf advocaat is. Voor mij kan hij naast de grote staan zoals J. Grisham, S. Martini enz. Het is de eerste keer dat ik een boek van deze schrijver lees en het is vol te laat want voor mij was het een openbaring. Zeer zeker een aanrader.
Het pleidooi is geweldig. Hoe hij de betekenis van waarschijnlijkheid uitlegt en zo de officier van justitie voor schut zet is geweldig. Kan zo overgenomen worden in een cursus rechten.
Er komen stukken in voor: Ieder mens heeft herinneringen die hij alleen maar aan vrienden zou vertellen. In zijn geest bevinden ook dingen die hij zelfs niet aan vrienden zou onthullen, enz.
Een ander stuk dat komt uit De kleine Prins: De korrenvelden doen me nergens aan denken. En dat is treurig. enz. Dit komt uit het deel dat over het leven van de advocaat gaat. Mooi en niet storend voor het geheel.
Op de eerste bladzijde leest men: Wat de rups het einde van de wereld noemt, noemt de rest van de wereld een vlinder. Lao Tse. Als men daar reeds met begint wat moet er dan nog volgen.

Meer recensies van hugo van der wildt