Want waarvoor ik vrees, dat overvalt mij, en wat ik ducht, dat treft mij.

hugo van der wildt 28 februari 2024
Een zeer neutrale kaft.
Een titel die alles vertelt over het verhaal.
Een verhaal dat gebaseerd is op een psychologisch experiment aan een universiteit. en experiment dat na zes dagen is gestopt.
Het boek is verfilmd als: het experiment.
Zeer begrijpelijk want het verhaal is daar zeer geschikt voor.
Als thriller is het een mislukking.
Mijn krijgt wel de strijd tussen de gevangen en de bewakers die als vrijwilligers deelnemen aan dat experiment.
Een experiment om het gedrag tussen deze twee groepen te onderzoeken.
Een journalist neemt deel om er later over te schrijven en een militair in opdracht van zijn overste.
Zij zijn twee personen van de 21 die deelnemen als gevangenen(12) en 9 bewakers.
Zij zullen ook zorgen dat het experiment zal ophouden.
Veel aandacht gaat in het begin naar het zoeken van vrijwilligers.
Wanneer ze deelnemen moeten ze 10 regels vanbuiten leren.
Het document: zelforganisatie en sociale dynamiek in een gesimuleerde gevangenis neemt zes bladzijden in beslag.
Het enige spannende aan het verhaal is de vraag hoe zij het experiment zullen saboteren.
Als thriller is het zeer zwak. Trouwens het is een experiment in een verhaal omzetten .

Meer recensies van hugo van der wildt