Als advocaten van de verdediging zijn we nu eenmaal een lager soort, nauwelijks hoger op de evolutionaire ladder dan de regenworm.

hugo van der wildt 13 november 2019
De keuze van de titel: kwade zaken is vreemd als de oorspronkelijke titel the second chair is. Dit neemt niet weg dat het een mooi verhaal is. Het gaat niet enkel over het proces maar ook over zaken rond het rechtsgebouw en het leven in de kantoren.
Een van de hoofdpersonen, Hardy, is ook het hoofd van een advocatenkantoor. Een van zijn taken is: Tenslotte heb ik, Hardy, het spekken van onze firma tot een ware kunst verheven.
Het verhaal is spannend vanaf het begin. Is de persoon die aangehouden is, de ware dader? De pro en contra´s worden tegen elkaar afgewogen.
We krijgen ook mooie beschrijvingen: Buiten kropen er langgerekte schaduwen langs de heuvel omhoog, maar de gevels van de gebouwen aan de overkant van de straat gloeiden nog oogverblindend in de laatste vurige stralen van de avondzon.
Alhoewel Anke alles van mijlenver zag aankomen blijft het toch mooi hoe dit verder zal evolueren in het totale verhaal.
Besluit: een aanrader.

Meer recensies van hugo van der wildt