Haar ouders zijn wie ze zijn, maar Lydia is er voor haar.

hugo van der wildt 12 februari 2024
De kaft vertelt reeds iets over het verhaal en past dus bij het boek.
De titel roept iets op bij bij de lezer maar past niet volledig bij het verhaal.
Zoals in elk boek moeten de personages voorgesteld worden en we hebben drie hoofdspelers.
1/ Hanna, politieagent, die in zwaar water vertoeft.
Wat echter ook mooi is dat we een beeld krijgen van haar leven vroeger. Daarom de titel van de recensie want het gaat grotendeels over haar .
2/ Amanda en haar vriendin Ebba als ook het vriendje van Amanda, namelijk Viktor. Tijdens deze voorstelling had ik het gevoel in een jeugdthriller verzeilt te zijn.
Ook de familie van Amanda komt aan bod en zal een belangrijke rol spelen in het verhaal/drama.
3/ Daniel, rechercheur, en met een zeer jong gezin. Net nog maar een dochter gekregen.
Tijdens deze voorstelling krijgt de lezer toch reeds een hint want Amanda heeft iets gezien dat ze niet durft te vertellen uit schrik voor de waarheid.
Dan gebeurd het gene wat we konden lezen in de korte inhoud.
Een meisje verdwijnt.(bladzijde 77)
Nu komt ik tot een puntje van kritiek dat niet afdoet aan de vijf sterren.
Namelijk de proloog is er voor mij teveel aan.
Door de proloog weet de lezer reeds voor 50%(puur wiskundig) maar uit ervaring, 95% en meer, waar het verdwenen meisje zal gevonden worden en hoe. Leven of dood?
Dus zijn de volgende bladzijden tot 153 eigenlijk voor de lezer overbodig. We krijgen dus de klassieke beelden van de familie die achter blijft en de zoektocht van de politie.
Er komen toch nog enkele nieuwe figuren tijdens deze episode er bij die invloed hebben op het verloop van het verhaal.
Dan rijst nu de vraag: Wie is de dader? Wat is het motief? Wat is het wapen?
De klassieke 3 w´s.
Dan treed Hanna op het voorplan met haar ervaring uit Stockholm.
Via haar zus, zie titel van de recensie, kan zij overgeplaatst worden en kan zij Daniel en zijn groep helpen die sterk onderbemand is.
We krijgen veel pistes met al hun pro en contra´s en waar Hanna zeer goed aan meewerkt en haar ervaring laat zien en waar Daniel gelukkig mee is.
Een toevalligheid, niet voor Hanna en wat haar het leven bijna kost, zal zij verder uitzoeken en zal uiteindelijk de oplossing geven en de dader.
Tijdens deze zeer spannende zoektocht naar de juiste puzzelstukjes heeft de schrijfster echter veel aandacht voor: de slachtoffers die betrokken zijn bij het drama van Amanda en hoe zij elk op hun beurt dit verwerken. Soms ontstaan hierdoor nieuwe drama´s. Deze beschrijvingen en ontwikkelingen storen niet en passen zeer goed in het verhaal.
Ook maatschappelijke thema´s van vandaag gaat de schrijfster niet uit de weg en brengt ze zeer goed in het verhaal. Sommige zijn de onderliggende oorzaak van het drama van Amanda.
Dit maakt het boek/verhaal/thriller zo bijzonder en voor mij een terechte vijf sterren.
Wat ook voor mij overbodig is, zijn de de data die een nieuwe periode inluiden in het verhaal. Voor mij althans, geen toegevoegde waarde.
Mijn eerste ontmoeting met Viveca Sten was zeer aangenaam en ik heb veel leesplezier gehad.
Zeer zeker een aanrader.

Meer recensies van hugo van der wildt