Realistisch vakantiebeeld van Toscane

Icegini 05 mei 2024
Vele, vele jaren geleden heb ik kennis gemaakt met Een huis in Toscane (Under the Tuscan sun) en was verliefd op het idee van een huis kopen in Toscane en tussen de Italianen te wonen. Ondertussen heb ik in Italië gewoond en de meeste van mijn vakanties de laatste twintig jaren in Emilia-Romagna doorgebracht bij mijn partner zijn familie. Aangezien ik het geluk heb gehad dat ik als een van de familie door iedereen werd aangenomen, heb ik een idee hoe Italianen zijn, leven en hoe men is in kleine dorpjes. Emilia-Romagna is de regio naast Toscane en mijn vriend komt van een klein dorpje, twee kilometer van de grens met deze prachtige regio. Ik had dus hoge verwachtingen van Bella Toscane! Frances Mayes neemt je voor bijna driehonderd pagina's lang mee naar dit leven en je voelt dat ook al blijft ze Amerikaanse, ze voelt en absorbeert wat je kan ervaren door tussen Italianen in dorpjes te wonen, als je jezelf dit toelaat.
Het boek is grappig, interessant en ik heb vele plaatsjes genoteerd om toch eens langs te gaan! Het verschil voor mij met Een huis in Toscane is dat het minder aanvoelt als een fictie verhaal, ook al zijn beiden dit niet. Frances Mayes neemt je mee in haar leven, waarvan ze je een deel toont, maar misschien de mooiste of interessantste delen. Het was een heel leuk boek om te lezen, soms wat te lang. En voor de laatste tien pagina's miste ik wel enorm Anselmo, die zo een beetje mijn favoriete "personage" was geworden.

Meer recensies van Icegini