Bij de woorden leugen, fake-date en arrogante man denk je toch: "Hoe dan?"

Iloon 18 oktober 2022
De cover is simpel maar heerlijk zoetsappig geïllustreerd. Het is het woord “Leugen” in de titel dat je aandacht trekt bij het boek “De Spaanse Liefdesleugen” van Elena Armas. Zeker als je leest van het voorstel wat komt van de arrogante en bloedirritante collega Aaron, die haar als fake-date wil vergezellen bij de bruiloft. Dan is je eerste reactie gelijk, “Hoe dan?”. Elena Armas laat je dan ook eerst proeven van leven van Catalina alias Lina op kantoor, met haar geweldige vriendin Rosie. Ze laat je ervaren hoe temperamentvol Lina is, of kan zijn. Daarna komt de vraag, waarom doet Aaron inderdaad het voorstel om haar fake-date te zijn, terwijl ze elkaar niet kunnen uitstaan? Bedoel Spaans temperament en een arrogante man, dan weet je al op voorhand dat die keuze totaal geen optie is. Maar puur doordat de tijd Catalina in haar macht heeft, sluit ze toch de deal. Cupido heeft bij dit alles, zo zijn eigen theorie. Hij speelt met hun gevoelens en gedachten en laat de vraag “Wat is echt en wat is gespeeld?” in hun hoofd dwalen? De gespeelde leugen krijgt vonken en spetters, die voor een boel mensen zichtbaar is, maar de vraag is zien zij het ook? De Spaanse woorden die Elena je geeft in de uiting van Lina, zijn echt geweldig. Je hoort het haar vurig uitspreken.(via Google vertaal weet je snel de Nederlandse woorden). Zo ook de gedachtegang die Lina heeft bij haar familie en Aaron, zijn soms echt hilarisch, maar als ze teruggaan naar haar tragische verleden zijn ze hartbrekend en ontroerend. Het is alsof het duiveltje en het engeltje op haar schouder, haar bij iedere gedachte of toespreken of berispen. De Spaanse Elena Armas is naar zeggen een hopeloze romanticus en boekenverzamelaar en “De Spaanse Liefdes Leugen is haar debuut, maar wat een ongelofelijk mooi humoristisch maar ook zeker een zeer romantisch verhaal heeft ze geschreven. Van begin tot het eind hang je aan Lina’s lippen, waarin je van het temperamentvol naar het passievol gaat. Waar ook ontroering is, zeker als ze je haar familie band voelt. Elena heeft met Catalina echt een bijzonder persoon neergezet, eentje met gevoel. En niet alleen geeft Elena je een kijk in het fake-date liefdesleven, ze laat je ook wel degelijk zien dat niet alles altijd rozengeur en mannenschijn is. Daar komt bij dat mensen ook altijd snel een oordeel over iets hebben. Maar Elena laat je vooral met dit meesterlijke verhaal ook een bijzondere boodschap zien. Dat praten met elkaar, vertellen wat er speelt en elkaar vertrouwen, de sleutel is in elke vriendschap en of liefdesleven. Elena Armas komt zeker op mijn lijstje schrijvers te staan, die ik in de gaten hou.

Wil je de gehele recensie weten kijk dan snel op Bezeten Boeken:

Meer recensies van Iloon