Lezen met de glimlach op het gezicht

Inemariakiekens 03 december 2022 Auteur
Hoofdpersonage Gwen heeft haar eigen bedrijf FESTUM dat ze samen met twee vriendinnen runt. Ze organiseren ook feesten die nogal apart zijn van aard: zo worden ze uitgenodigd door mensen die hun echtscheiding groots en bijzonder willen vieren. Gwen lijkt alles onder controle te hebben en een echte business lady te zijn, ware het niet dat ze uiterst onhandig is én ook nog eens rotsvast gelooft in de ware liefde. De ideale combinatie voor bijzonder hilarische avonturen met een streep romantiek en een heuse portie feelgood.

Dank je feestelijk bestaat uit korte hoofdstukken waarin vanuit het perspectief van verschillende personages wordt verteld, wat toelaat om snel te schakelen. Dit houdt het tempo van het verhaal hoog, iets wat ik in een feelgood meestal wel waardeer.

Daarnaast heeft de auteur gekozen voor een originele insteek, met veel grappige maar ook diepmenselijke momenten. Hoofdpersonage Gwen is heel duidelijk omschreven en komt herkenbaar over, wat de sympathie voor haar vergroot.

Wat er voor mij evenwel met kop en schouders boven uitsteekt in Dank je feestelijk, is de stijl van Lisanne Stam. Die is niet alleen vlot, maar ook hilarisch en af en toe licht ironisch. De titel van het boek vat het perfect samen: de zinsnede Dank je feestelijk komt geregeld terug in het verhaal en toverde steevast een glimlach op mijn gezicht. Ik moest heel vaak grinniken terwijl ik dit boek aan het lezen was.

Tot slot wil het oog natuurlijk ook wat en daarom leg ik nog even de focus op de cover, want hoe mooi is die geworden? Ik ben ervan overtuigd dat die zeker de aandacht in de winkels zal trekken.

Meer recensies van Inemariakiekens