Fan van Studio Holland

Inemariakiekens 21 december 2022 Auteur
Datingprogramma’s: yay or nay?

De nuchtere Brabantse Floor zou aanvankelijk voor de laatste optie kiezen, want haar leven als single is toch perfect zo, met haar fijne werk in de bakkerij, het toffe gezelschap van haar beste vriendin Lis en haar stiekeme dagdromen over Toby. Maar wanneer Lis besluit dat ze toch eindelijk iets van haar liefdesleven moet gaan maken en haar voor een datingprogramma inschrijft, verandert Floors leven helemaal. Dat datingprogramma is bovendien helemaal op Floors lijf geschreven. Als boerendochter aardt ze perfect in Kalverliefde, een televisieprogramma dat zich afspeelt op een boerderij, waar potentiële koppels allerlei taken van het boerenleven moeten uitvoeren om te zien of ze voor elkaar gemaakt zijn. Vindt Floor de liefde tussen de koetjes en de kalfjes of keert ze met lege handen terug?

Kalverliefde belooft een mix tussen Boer zoekt vrouw en Heel Holland bakt. En zoals iedere goede bakker zal getuigen, is het bij een mix van belang dat alle ingrediënten goed worden afgewogen. Yvonne van den Nieuwenhuizen heeft hier uitstekend werk geleverd.

In de eerste plaats is er natuurlijk de originele verhaallijn: een datingprogramma op een boerderij met opdrachten die de deelnemers dichter bij elkaar moeten brengen of net verder uit elkaar kunnen drijven. Een meerwaarde hierbij zijn de subtiele woordmopjes die de auteur aan het verhaal heeft toegevoegd. De auteur weet op stilistisch vlak duidelijk hoe de vork in de steel zit. Maar er is ook meer dan dat. Het verhaal schetst ook de persoonlijke ontwikkeling van Floor en meer specifiek haar positie ten opzichte van anderen (haar ouders, haar beste vriendin, haar buren). Dat maakt van Floor een geloofwaardig en herkenbaar personage.

Het verhaal is mooi geconstrueerd. De auteur biedt her en der stapstenen aan voor het verhaal dat ze aan het opbouwen is. Ze vergroot hiermee het feelgoodeffect: ergens denk je te kunnen weten hoe het verhaal zal verlopen en ga je als lezer toch maar sneller lezen om je voorspelling gevalideerd te zien, maar door enkele bijzondere wendingen weet Van den Nieuwenhuizen je toch aangenaam te verrassen.

Wat ik bijzonder apprecieerde, waren de beschrijvingen van de verschillende locaties in het verhaal. De auteur neemt de lezer mee naar heel uiteenlopende settings zoals een televisiestudio, de boerderij en de bijzondere woonplek van Floor. Ze weet die heel mooi in beeld en onder woorden te brengen en ik voelde me meer dan eens een vliegje – daarvan zijn er genoeg op een boerderij – die de personages aan het observeren was.

Het enige minpuntje van de Studio Holland Serie is dat op dit moment enkel nog maar het eerste deel verschenen is. Kalverliefde toverde een grote glimlach op mijn gezicht en ik ben zo benieuwd naar de vervolgdelen.

Meer recensies van Inemariakiekens