Met een vleugje citroen

Inemariakiekens 30 maart 2023 Auteur
Mirjam Mieserius brak vorig jaar bij het grote publiek door met haar novelle De citroen op de taart. Ze kreeg zoveel leuke reacties dat ze een vervolg schreef. Met een vleugje citroen is vorige week verschenen en ik kreeg de eer om deze novelle te recenseren.

*bevat spoilers als je deel 1 nog niet gelezen hebt*

Maria heeft het intussen knap voor elkaar. Haar nieuwe kookboek staat op het punt om te verschijnen en ze woont samen met haar geliefde Gilles in Zuid-Frankrijk. Samen verzorgen ze de catering voor verschillende gelegenheden en hun business draait vrij goed, al hopen ze nu vooral te scoren met een grote opdracht op een kasteel. Alles verloopt vlot, tot de zus van Maria op bezoek komt. Het is duidelijk dat er iets aan de hand is met Daan, maar wat er precies scheelt, is een mysterie. Haar vreemde gedrag heeft een invloed op de voorbereidingen van de catering en zelfs op Maria’s relatie. Net wanneer Maria denkt dat het niet gekker kan, komt ze voor een nog grotere verrassing te staan.

Net zoals bij haar eerste novelle heeft Mirjam Mieserius in Met een vleugje citroen de perfecte ingrediënten op tafel getoverd om een fijn feelgoodnovelle te creëren. Er is de leuke setting, inclusief de verwijzingen naar smakelijke dessertjes, een geheim dat ontrafeld dient te worden en een interessante liefde die toch wat obstakels ondervindt.
De auteur heeft een heerlijke vertelstijl. Mirjam Mieserius schrijft beeldend, met voldoende details zodat je je als lezer precies kan voorstellen hoe lekker een taartje eruit ziet of hoe imposant het feest op het kasteel is opgevat, maar tegelijk hanteert ze een vlotte pen waardoor haar novelles heel ontspannend om te lezen zijn.

Met een vleugje citroen heb ik in één keer uitgelezen en het toverde een brede glimlach op mijn gezicht. Wat mij betreft, mogen Gilles en Maria zeker nog eens terugkomen.

Meer recensies van Inemariakiekens