Leestip voor communicatieadviseurs en omgevingsmanagers

Ingrid 26 augustus 2021
Dit boek gaat over de komst van een windmolenpark in een dorp in voormalig Oost-Duitsland, en over de mensen die er wonen. Hoe iedereen vanuit zijn eigen universum naar de situatie kijkt en denkt te weten ‘hoe het zit’.

Briljant is de omschrijving van hoe de projectleider bijna mechanisch met zijn beamer en ppt te werk gaat in het zaaltje. Hij lijkt niet echt geïnteresseerd in de mensen - maar doet een kunstje om er zonder kleerscheuren vanaf te komen.

Vooral indrukwekkend is het eigen universum van de mensen, en hoe zij eigen verhalen maken van en invulling geven aan gebeurtenissen uit een ver maar ook recent verleden. Het is nooit wat het lijkt - en daar kunnen ‘wij’, communicatieadviseurs en omgevingsmanagers in dit soort projecten ons niet bewust genoeg van zijn.

Realistisch geschreven fictie die naarmate het boek vordert soms wel wat extremer en daarmee ongeloofwaardiger wordt. Maar de essentie van hoe dit soort dingen werken op het platteland klopt. Ik ga zeker meer lezen van deze schrijfster.

Meer recensies van Ingrid